Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Piepjonge nep-bezorgers van 'PostNL' (16 en 18) stalen pinpassen van tientallen hoogbejaarde slachtoffers

    Piepjonge nep-bezorgers van 'PostNL' (16 en 18) stalen pinpassen van tientallen hoogbejaarde slachtoffers

    Minstens vijftien ouderen tussen de 80 en de 98 jaar zijn slachtoffer geworden van een wel erg jong oplichtersduo van 16 en 18. Het tweetal, afkomstig uit Moordrecht en Gouda, deed zich voor als pakketbezorgers van PostNL. Bij een babbeltruc werden pinpassen buitgemaakt en meerdere slachtoffers verloren duizenden euro's.

    Het jonge oplichtersduo was enkele maanden actief en maakte meerdere slachtoffers in de regio Rotterdam, zo meldt het AD. De politie vermoedt dat er veel meer slachtoffers zijn en doet daarom een oproep. Zo zouden de verdachten ook actief zijn geweest in Amsterdam, Amstelveen, Middelburg en Bergschenhoek. 

    'Vermoedelijk enkele tientallen slachtoffers, link met andere zaak'

    Het AD sprak Toon van der Burg, tactisch coördinator bij de districtsrecherche van Rotterdam-Oost. Van der Burg schat dat er enkele tientallen slachtoffers zijn: 'We hebben bewijsmateriaal waarbij een link is met andere bankpasjes.'

    Van der Burg laat weten dat het onderzoek in volle gang is en vermoedt dat ook anderen meewerkten in het oplichtersnetwerk. Ook landelijk zou sprake zijn van oplichters die al dan niet in georganiseerd verband gebruik maken van dezelfde oplichtingstruc.

    Afspraak voor bezorging, maar wel pinnen voor ontvangst

    De opzet van de truc was als volgt: slachtoffers werden opgebeld door iemand die aangeeft voor PostNL te werken en belt om een bezorgafspraak te maken. Bij de bezorging moest alleen even een klein bedrag aan verzendkosten worden betaald, maar dat kan gelukkig ter plekke. 

    Van den Burg: 'Binnen een half uur staat er vervolgens iemand voor de deur, soms in een jas van PostNL. Dat is vertrouwd voor de mensen: ze kennen de jas en er is al over gebeld.'

    Wisseltruc met de bankpas

    Bij de betaling moeten de senioren hun bankpas op een telefoon leggen: 'De pincode wordt ingetoetst op het numerieke gedeelte van de telefoon, dus de dader heeft gelijk de pincode van het pasje'. Uiteraard 'mislukt' deze betaling, wat de oplichters de gelegenheid biedt om een helpende hand te bieden.

    Dit is waar het de oplichters om te doen is. De slachtoffers geven het pasje af en dit pasje wordt vliegensvlug omgewisseld voor een andere pas. De slachtoffers hebben dit pas later door: 'Veel ouderen hebben geen internetbankieren en pinnen niet vaak'. Tegen de tijd dat ze doorhebben wat er aan de hand is, zijn er duizenden euro's van de rekening verdwenen.

    De oplichters brengen overigens daadwerkelijk een pakketje mee. Daar zitten voornamelijk waardeloze cadeaukaarten in, zo meldt Van den Berg: 'Die blijken na afloop allemaal vals te zijn. In een enkel geval zit er ook een kaars in een pakketje.'

    Slachtoffers tussen de 80 en de 98 jaar oud, per slachtoffer duizenden euro's schade

    Het gaat voornamelijk om ouderen: verreweg de meeste slachtoffers zijn tussen de 80 en de 98 jaar oud. Eén jongere werd ook slachtoffer, maar die woont volgens Van den Berg in een zorginstelling omdat hij niet voor zichzelf kan zorgen. Per slachtoffer lopen de schadebedragen uiteen van duizend tot zesduizend euro: 'otdat het pasje wordt geblokkeerd. Dan wordt het pasje weer omgewisseld bij het volgende slachtoffer.'

    Politie en Openbaar Ministerie doen oproep aan familieleden: 'Check de bankpas!'

    De politie treedt met de zaak naar buiten omdat de impact van de babbeltrucs groot is en daarnaast tot grote financiële en emotionele schade leidt. Het feit dat slachtoffers soms pas weken later doorkregen dat er grote geldsommen waren verdwenen, is ook van zwaarwegend belang.

    De politie en het OM roepen familieleden van senioren dan ook op om een oogje in het financiële zeil te houden door met regelmaat de rekening van hun oudere familieleden te controleren op onregelmatigheden. De zaak kwam namelijk aan het rollen toen de zoon van een 92-jarig slachtoffer begin juni een vreemde naam op de pinpas van zijn vader zag staan. Op dat moment waren er al enkele duizenden euro's verdwenen van de man, die woonachtig is in een seniorencomplex in de Rotterdamse wijk Crooswijk.

    Toon van der Burg: 'In ons district zagen we veel babbeltrucs. Het viel op dat bij veel mensen een bankpaswissel was gedaan'. De naam op de bankpas van de 92-jarige man bleek namelijk die van een eerder slachtoffer. Is een rekening eenmaal leeggetrokken? Dan wordt de nutteloze pinpas omgewisseld bij een volgende babbeltruc. Niet handig, want zo laat je wel traceerbare sporen achter. Zo wist de politie zeker vijftien oplichtingszaken aan het jonge tweetal te verbinden.

    Betrapt bij het kopen van dure merkkleding

    De politie wist de verdachten te herkennen op camerabeelden van een winkel aan de Rotterdamse Lijnbaan. Daar kochten ze met een gestolen pinpas kleding van dure merken als Louis Vuitton en Dsquared², schoenen die gerust enkele honderden euro's kosten. 

    De verdachten worden voorgeleid voor meerdere zaken. Een goede tip is overigens om een pinlimiet in te stellen zodat er nooit in één keer grote geldsommen kunnen worden opgenomen. Raak je de pas toch kwijt? Dan maakt dat de kans iets kleiner dat er in een kort tijdsbestek duizenden euro's van je rekening zijn geschreven.

    Bron: AD.nl

    Bijschrift foto: De geportretteerde heeft uiteraard niets met de zaak van doen, de foto is gekozen omdat de oplichters zich telefonisch voordeden als medewerker van PostNL en zich in een aantal gevallen ook in een PostNL-tenue vertoonden

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant