Met een frauduleuze mail namens UPS maken cybercriminelen je wijs dat er een pakket wacht op bezorging. ‘Maak even snel een afspraak door op de link te klikken’.
Hoewel het UPS-logo en de huiskleuren van de bezorgdienst worden gebruikt, zijn er duidelijke signalen dat het om een phishingbericht gaat. In het bericht staan vreemde tekens en het bericht is erg onpersoonlijk. Je kunt van een bekend bedrijf als UPS verwachten dat hun berichten geen vreemde tekens bevatten en dat de berichten persoonlijk zijn.

UPS waarschuwt voor deze verdachte signalen
De koeriersdienst waarschuwt voor berichten met onverwachte vragen. “Vragen die proberen geld, financiële informatie of persoonlijke informatie te verkrijgen in ruil voor de levering van een pakket”, schrijft UPS op zijn website. Pas ook op voor verdachte links waarbij je mogelijk op een frauduleuze of onveilige site terechtkomt. Het is erg verdacht als de werkelijke bestemming niet overeenkomt met het adres in de link, schrijft UPS.
Heb je toch op de link geklikt?
- Wees niet te hard voor jezelf, dit kan iedereen overkomen.
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Verander het wachtwoord van je UPS-account en doe dit ook op andere plekken waar je dezelfde inloggegevens gebruikt.
- Zet waar mogelijk je tweestapsverificatie aan.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.