Jouw PayPal-account is zogenaamd geblokkeerd wegens beveiligingsredenen. Laat je niks wijsmaken, want deze mail is afkomstig van cybercriminelen.
De klantenservice van de populaire gratis betaalservice mailt jou zogenaamd omdat ‘je account geblokkeerd is om de veiligheid en betrouwbaarheid van hun diensten te waarborgen’. Hierdoor kun je geen gebruik maken van hun diensten, zoals het online versturen en ontvangen van geld. Om je account weer te activeren dien je op de ‘klik hier’-link te klikken. Daarnaast is er de mogelijkheid om via een mailadres contact op te nemen met PayPal. Laat je niet chanteren dat je geen gebruik meer kunt maken van PayPal, want dit is een typische phishingmail.

Verdachte signalen die op phishing wijzen
De nepmail opent met een onpersoonlijke aanhef, dit doen cybercriminelen vaak bij frauduleuze mails zodat ze in een keer grote groepen mensen kunnen benaderen. Je kunt van een gerenommeerd bedrijf als PayPal wel verwachten dat ze een gepersonaliseerde mail sturen. Bovendien is het verstandig om altijd te controleren of je niet te maken hebt met een frauduleuze link. Pas ook op voor neptelefoontjes uit naam van PayPal, want cybercriminelen halen allerlei oplichtingstrucs uit de kast om jou te misleiden.
Heb je toch op de link geklikt?
Het kan zijn dat er malware op je apparaat is geïnstalleerd, voer daarom een virusscan uit. Heb je je wachtwoord ingevoerd, verander deze dan en zet gelijk je tweestapsverificatie aan. Neem ook contact op met je bank of creditcardmaatschappij als je geld hebt overgemaakt.