‘Ontvang uw niet-geclaimde pakket’, mailen cybercriminelen namens PostNL

PostNL-niet-geclaimde-pakket-kopfoto.jpg

PostNL mailt zogenaamd dat er een pakket wacht op levering. Er wordt gevraagd om de verzendgegevens, maar geef deze niet. Dit is namelijk een phishingmail.

De mail wordt verstuurd met verschillende onderwerpen als: 'Uw laatste kans om uw pakket te ontvangen' of ' 'Uw 2e poging om uw pakket te ontvangen'. De mailadressen van de afzenders bestaan uit een vreemde reeks letters, zoals '[email protected]'. Zoals je ziet is dit geen legitiem mailadres van het postbedrijf. Vertrouw dit phishingbericht dus niet. 

PostNL-niet-geclaimde-pakket-1.jpg
Valse mail namens PostNL

Tekenen die op oplichting wijzen

Naast de vreemde afzender bevatten de berichten ook frauduleuze links die je niet leiden naar een legitieme webpagina van PostNL. Zo begint de link om je levering te plannen met 'https://storage.googleapis.com'. Hiermee kom je niet terecht op een veilige PostNL-pagina. Klik bovendien ook niet op de afmeldlink onderaan de mail, want daar schuilt dezelfde link achter.

PostNL waarschuwt bovendien op zijn website nooit per mail of sms te vragen naar persoonlijke gegevens. Als dit wel gevraagd wordt, dan kun je ervan uitgaan dat je met oplichting te maken hebt.

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van online oplichting.

Heb je toch op de link geklikt?

  • Voer een virusscan uit in verband met mogelijke malware.
  • Verander ingevoerde wachtwoorden en wijzig deze regelmatig. Kies voor sterke, unieke wachtwoorden. 
  • Zet waar mogelijk je tweestapsverificatie aan.
  • Bel naar je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld. 
  • Neem contact op met de klantenservice van PostNL voor gerichte vragen en ondersteuning. 

Ook interessant.