Jouw DHL-pakket is opgehouden door een fout bij de levering. Betaal twee euro voor de zogenaamde douanerechten om jouw pakket alsnog te ontvangen.
In een phishingbericht namens DHL wordt beweerd dat jouw pakket is gestrand in het DHL-afhandelingscentrum. Je hebt 48 uur om de douanerechten te betalen van twee euro, anders wordt het pakket geretourneerd. Met deze dreigementen proberen cybercriminelen je onder druk te zetten om op de frauduleuze link te klikken.
Hoe weet je of dit bericht echt is?
In het bericht staat dat je de huidige status van het pakket in het DHL-trackingsysteem kunt zien, maar hierbij staat geen trackingnummer vermeld. DHL geeft op hun website aan dat zij bij betaalverzoeken áltijd het pakketnummer vermelden. Controleer altijd of het nummer in een bericht overeenkomt met jouw zending op de officiële track en trace pagina.
Hoewel er ‘DHL’ staat bij de afzender, is het verstandig om het mailadres te controleren waarmee het bericht is verzonden. Online oplichters kunnen namelijk spoofing toepassen, waardoor het lijkt of de mail door DHL is verstuurd. Betrouwbare DHL-mails worden áltijd verstuurd vanuit officiële bedrijfsaccounts: ‘dhl.com’, ‘dhl.nl’ en ‘dhlecommerce.nl’.
Met onze gratis Opgelicht?!-app blijf je dagelijks op de hoogte van de laatste phishingberichten en maken cybercriminelen bij jou geen kans (iOS en Android).
Heb je toch op de link geklikt of geld overgemaakt?
Dit gebeurt vaker dan je denkt, dus weg met de cyberschaamte. Reageer niet op het bericht en voer een virusscan uit in verband met mogelijke malware. Indien je bepaalde wachtwoorden hebt gedeeld, verander deze dan en zet gelijk je tweefactorauthenticatie aan. Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.