Voor het einde van het jaar dien je je digitale sleutel bij Achmea te updaten, anders worden er kosten in rekening gebracht, staat in de nepmail.
De cybercriminelen hebben niet erg hun best gedaan om het bericht op een betrouwbare mail van Achmea te laten lijken. Nergens komt het logo of de huisstijl van Achmea voor. Daarnaast begint de mail met ‘Geachte heer/mevrouw’. De onpersoonlijke aanhef is al een teken van phishing. Het is erg onwaarschijnlijk dat een betrouwbaar bedrijf als Achmea je niet persoonlijk aanspreekt in persoonlijke berichtgeving.
Herken een betrouwbare mail van Achmea
“Wij vragen u nooit vanuit Achmea om informatie over uw bankrekening, wachtwoorden of pincode”, laat het bedrijf weten op zijn website. Ook eindigen betrouwbare mailadressen van Achmea op ‘@achmea.nl’. Let op: cybercriminelen kunnen mailadressen spoofen.
Voorkom dat je een nepmail namens Achmea aanziet als een betrouwbare mail en blijf via de gratis Opgelicht?!-app op de hoogte van phishingpogingen namens de coöperatieve verzekeraar (iOS en Android).
Angst zaaien
Werk je niet vóór het einde van dit jaar je digitale sleutel bij? Dan worden er kosten in rekening gebracht voor het gebruik van de oude digitale sleutel. “Om te voorkomen dat u deze extra kosten moet betalen, verzoeken wij u vriendelijk om uw digitale sleutel zo snel mogelijk bij te werken”, staat in de mail. Door je de indruk te geven dat je geld moet betalen en je onder druk te zetten met een einddatum, proberen online oplichters de kans te vergroten dat je op de valse link drukt. Druk nergens op, want deze link leidt naar een valse website waar je je gegevens dient in te vullen. Het is ook mogelijk dat je apparaat wordt geïnfecteerd met een virus.
Heb je toch op de link geklikt?
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Verander ingevoerde wachtwoorden en zet gelijk je tweefactorauthenticatie aan.
- Neem direct contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je betaalgegevens hebt doorgegeven.
- Contacteer Achmea voor verdere vragen.