Jij hebt zogenaamd een nieuwe boodschap ontvangen van Rabobank. Om de boodschap te lezen moet je op de valse link in het mailbericht klikken.
‘Beste’, begint het valse bericht uit naam van Rabobank. Een bank spreekt je altijd persoonlijk aan. Je kunt er dus al vanuit gaan dat het een phishingmail betreft. Ook spelen cybercriminelen maar al te graag in op jouw nieuwsgierigheid. Twijfel je of een bericht van de bank afkomstig is? Zoek zelf de website van Rabobank op en log daar in op je account of log in via de Rabobank-app. Kijk daar of er een bericht voor je klaarstaat en niet via een onbekende link in een bericht.

Herken een betrouwbare Rabobank-link
“In een URL staat het belangrijkste deel altijd voor de eerste '/'”, meldt de bank op zijn website. Bij een betrouwbare url van Rabobank staat vóór de eerste ‘/’ altijd ‘rabobank.nl’. Een betrouwbare link is bijvoorbeeld ‘https://www.rabobank.nl/particulieren’ en een foute link is ‘https://rabobank.nl.nu/. In dit artikel lees je nog meer tips om een vals webadres te herkennen.
Om te controleren waar een link naartoe gaat kun je op je desktop met de cursor op de link gaan staan en op je telefoon de link ingedrukt houden. Zorg dat je niet klikt. In beeld verschijnt de volledige link.
O nee, toch op de valse link geklikt?
Er kan malware op je apparaat zijn geïnstalleerd, dus voer een virusscan uit. Heb je gegevens ingevuld? Verander dan direct je ingevoerde wachtwoorden en zet je tweefactorauthenticatie aan. Neem ook contact op met Rabobank als je je bankgegevens hebt gedeeld of voor verdere vragen.