Je dient je accountgegevens te updaten, anders wordt je OV-chipkaart geblokkeerd, mailen cybercriminelen je namens de aanbieder van het reisproduct.
Reis je regelmatig met de trein, metro of ander openbaar vervoer? Dan is de OV-chipkaart waarschijnlijk een onmisbaar reisproduct om te kunnen reizen. In een valse mail namens de OV-chipkaart aanbieder wordt beweerd dat je jouw gegevens dient te updaten, anders wordt je account geblokkeerd. Laat je niet onder druk zetten door allerlei gewiekste psychologische trucs, want dit bericht is vals en niet afkomstig van OV-chipkaart of Translink. Klik dus op geen enkele verdachte link en vul niet je gegevens in.
Op de hoogte blijven van online oplichting? Met onze gratis Opgelicht?!-app maken oplichters bij jou geen kans (iOS en Android).
Deze tips geeft OV-chipkaart je om valse mails te herkennen
- Trap niet in valse berichten over inloggen, vervangen, verlengen of aanvragen van je OV-chipkaart, met deze tips:
- Betrouwbare mailadressen eindigen altijd op ‘@ov-chipkaart.nl’, (zoals ‘[email protected]’) of ‘@uitcheckgemist.nl’.
- De links in mails van OV-chipkaart gaan naar ‘www.ov-chipkaart.nl’ of ‘www.uitcheckgemist.nl’.
- Het bedrijf vraagt in mails nooit om persoonlijke gegevens (behalve wanneer je contact hebt met de klantenservice).
- Demails van OV-chipkaart zijn servicegerich. Zij sturen je geen aanbiedingen of winacties.
Heb je toch geprobeerd je accountgegevens bij te werken?
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Verander ingevoerde wachtwoorden en stel waar mogelijk tweestapsverificatie in.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.