Een aantal hotels in Nederland zijn opgezadeld met een flinke telefoonrekening, nadat ze in de truc van oplichters waren getrapt. Hotels dienen daarom op te passen voor deze oplichtingstruc.
Criminelen benaderen een receptionist in een hotel en weten deze te overtuigen zich te laten doorverbinden. Ze zeggen hotelgast te zijn en willen doorgeschakeld worden met het nummer 0900-1594. Achter dit nummer zit een legale betaaldienst.
Klanten betalen voor een product of dienst door dit nummer te bellen. Het geld wordt dan automatisch van de rekening van de beller afgehaald. Door de truc van de fraudeurs komen deze kosten dus voor rekening van het hotel. Overigens kan de truc natuurlijk ook eenvoudig bij andere bedrijven worden uitgehaald.
Pas op met doorverbinden
Veel hotels hebben heldere regels over wanneer een receptie doorverbindt. Medewerkers dienen zich daar aan te houden, ook al komt een 'hotelgast' met een aannemelijk verhaal. Vaak is dit slechts een smoes. Het hotel riskeert op hoge kosten gejaagd te worden. Telecomaanbieders vergoeden dit niet, aangezien het de keuze van het hotel zelf is geweest het nummer te bellen.
Bron: fraudehelpdesk.nl