PayPal zou zogenaamd hebben gedetecteerd dat er op een nieuw apparaat is ingelogd op jouw rekening. Maak je geen zorgen, want dit is een poging tot phishing.
Iemand uit Hoorn zou met een iPhone hebben ingelogd op jouw PayPal-rekening. Als jij dit niet was, adviseert PayPal je zogenaamd om ‘direct je wachtwoord te wijzigen’ en ‘je rekening te controleren op ongeautoriseerde activiteiten. Ook dien je het apparaat te verwijderen van jouw rekening. Dit zijn niet eens verkeerde adviezen, maar de link in het bericht om je wachtwoord te verwijderen is verdacht. Deze link is namelijk vals.
Voorkom dat je slachtoffer wordt van online oplichting door op de hoogte te blijven van de laatste phishingberichten met onze gratis Opgelicht?!-app (iOS en Android).
Kenmerken van phishing
PayPal geeft op hun website een aantal tips waaraan je een vals PayPal-bericht kunt herkennen:
- Er wordt een onpersoonlijke en algemene aanhef gebruikt, zoals ‘Beste gebruiker’ of ‘Beste [mailadres]. In legitieme PayPal mails word je altijd persoonlijk begroet.
- Er wordt de indruk gegeven dat haast geboden is.
- Je dient op onbekende links of bijlagen te klikken. Een legitiem mailbericht van PayPal bevat nooit bijlagen.
Ga altijd zelf naar de PayPal-app of website en niet via een link in een bericht. Log daar vervolgens in op je account. Kijk daar of er daadwerkelijk een iPhone uit Hoorn heeft ingelogd op je account.
Op de link geklikt?
PayPal adviseert:
- Persoonlijke gegevens verstrekt? Verander je wachtwoord en beveiligingsvragen voor PayPal dan onmiddellijk.
- Financiële gegevens verstrekt? Neem dan contact op met je bank en creditcardmaatschappij voor de juiste hulp en om ze op de hoogte te brengen.