bol heeft zogenaamd een dubbele betaling gedetecteerd. Via de link in het bericht kun je een terugbetaling aanvragen, maar klik nergens op want dit is een valse link.
Wat direct opvalt, is dat jouw naam ontbreekt in de aanhef. Dit terwijl bol je altijd persoonlijk aanspreekt. Daarnaast hebben online oplichters niet eens de moeite genomen om het huidige bol-logo te gebruiken. Dit zijn al duidelijke signalen die wijzen op phishing.

Overige verdachte signalen
In het bericht staan twee opeenvolgende zinnen met dezelfde boodschap: jouw bestelling is twee keer betaald. Dit is slordig en niet wat je zou verwachten van een betrouwbaar bedrijf. Daarnaast bevat het bericht een neplink en is de mail niet afkomstig van een officieel mailadres van de webwinkel. Legitieme mailafzenders vind je op de website van bol.
Heb je toch een terugbetaling aangevraagd?
- Wijzig direct je wachtwoord als je inloggegevens hebt ingevuld. Stel ook direct tweestapsverificatie in waar mogelijk om je account beter te beveiligen.
- Log zelf in op ‘mijn bol’ en controleer in je account of je factuur-en bezorgadres nog kloppen. Zo niet, pas deze meteen aan.
- Er kan malware op je apparaat zijn geïnstalleerd. Voer daarom een virusscan uit.
- Heb je inloggegevens ingevoerd? Neem contact op met je bank indien je betaalgegevens hebt ingevuld. Controleer daarnaast je rekening regelmatig op verdachte afschrijvingen.
- Neem voor verdere vragen contact op met de klantenservice van bol.