Je hebt een FedEx-pakket dat wacht op levering, mailen cybercriminelen. Je kunt je bestelling zogenaamd volgen via de valse track and trace-link in het bericht.
Onderstaand mailbericht wordt vanuit een onbekend mailadres verzonden: ‘[email protected]’. Dit adres lijkt absoluut niet op een legitiem mailadres van FedEx, aangezien de bedrijfsnaam niet eens in het adres voorkomt. Dit is al een duidelijk signaal dat wijst op phishing.
Valse FedEx track and trace
Om je pakket te volgen dien je het verzendnummer ‘ID#34632900-371?’ in te vullen op de track and trace-pagina via de neplink in het bericht. Deze link leidt naar een website waarvan het webadres begint met ‘http://fdsfs/redirect.html?od=’, gevolgd door nog meer willekeurige cijfers en tekens. Klik nooit op onbekende links en zoek de officiële website van de koerier zelf op in je browser. Verwacht je daadwerkelijk een pakket dat wordt geleverd via FedEx? Voer dan het trackingnummer van jouw pakket in dat je in jouw officiële bevestigingsmail hebt gekregen.
Online criminelen sturen dagelijks nepberichten rond namens bezorgdiensten, zoals FedEx, DHL, PostNL en UPS. Als je daadwerkelijk een pakket verwacht, kan dit voor verwarring zorgen en de kans op oplichting vergroten. Blijf daarom via de gratis Opgelicht?!-app op de hoogte van actuele nepberichten namens bezorgdiensten (iOS en Android).
Op de link geklikt en gegevens ingevuld?
- Je apparaat kan geïnfecteerd zijn met malware. Voer daarom een virusscan uit.
- Heb je betaalgegevens ingevuld? Neem direct contact op met je financiële instelling.
- Wijzig belangrijke wachtwoorden als je inloggegevens hebt ingevuld en stel waar mogelijk tweestapsverificatie in.
- Heb je een bericht namens de koerier gekregen en vertrouw je het niet? Neem dan contact op met de FedEx klantenservice.