Het energiebedrijf sms’t je zogenaamd dat je een of meerdere openstaande facturen hebt. In het bericht staat een link om je factuur direct te betalen, maar deze is nep.
Eneco waarschuwt op zijn eigen website voor een rondgaande valse mail en nep-sms over een betalingsachterstand en openstaande factuur. In het bericht staat: “Betaal direct via iDeal op eneco.help en voorkom afsluiting.” Dat er wordt gedreigd met afsluiting van je stroom of gas is een manipulatietactiek om je snel te laten handelen. Dus geen zorgen, er is niets aan de hand. De link in het bericht is ook nep, klik er niet op. Een echte Eneco-url begint met: ‘https://’ en vervolgens ‘www.eneco.nl’, ‘inloggen.eneco.nl/’ of ‘ene.co/’. Eneco vraagt om betalingen via ‘pay.eneco.nl’.

Gebeld door een valse medewerker
Een inzender meldt aan de Opgelicht?!-redactie eerst te zijn gebeld door een fraudeur die zich voordeed als medewerker van Eneco. Deze persoon wilde toegang krijgen tot de Eneco-app van de klant. Even later, nadat de inzender de verbinding had verbroken, ontving hij het bovenstaande sms-bericht. In de aanhef van de sms wordt de inzender persoonlijk aangesproken. Hierdoor lijkt de sms legitiem, maar deze informatie is uiteraard ontfutseld tijdens het voorafgaande telefoongesprek.
Onthoud dat de energieleverancier nooit zal vragen om je persoonlijke informatie, zoals je inlogcodes. Verder luidt het advies van Eneco om bij een openstaande nota of nieuw bericht altijd even je Eneco-app of ‘Mijn Eneco’ te checken. Zo controleer je of er echt een openstaande rekening of een nieuw bericht is.
Heb je de openstaande factuur betaald?
Neem direct contact op met de klantenservice van Eneco. Stel ook je bank of financiële instelling op de hoogte. Wellicht kan de betaling ongedaan worden gemaakt. Verander daarnaast je wachtwoord en stel waar mogelijk tweestapsverificatie in. Voer bovendien een virusscan uit in verband met eventuele malware.