In een nieuwe phishingmail uit naam van De Volksbank word je gevraagd om je gegevens bij te werken. Hiervoor dien je op een link te klikken. Dit is een truc van oplichters om jouw gegevens te stelen, houd deze dus achter slot en grendel.
“Op basis van artikel 5 en 17 van onze algemene betaalvoorwaarden hebben we tijdelijk beperkingen op je rekening ingesteld totdat je gegevens zijn bijgewerkt”, staat in het bericht. Deze tactiek, waarbij je onder druk wordt gezet om je gegevens te delen, is een van de manipulatieve trucs die oplichters gebruiken in phishingmails.
Rode vlaggen
Onder De Volksbank vallen SNS, ASN, Regio en Triodos Bank. Voor deze banken gelden dezelfde kenmerken voor het herkennen van een valse mail. Denk hierbij aan de volgende punten:
Je krijgt een mail op een mailadres waarmee je je niet hebt geregistreerd.
- De mail is niet persoonlijk aan jou gericht.
- In de mail wordt gevraagd om je beveiligingscodes of persoonlijke gegevens door te geven.
- In de mail wordt gedreigd met gevolgen wanneer je niet meteen reageert.
- Je ontvangt een link om in te loggen, een overboeking te doen of te annuleren.
Om verdachte links te herkennen kun je met je muis er overheen bewegen. Je ziet dan naar welke website de link verwijst: de bestemming van een link. Check vervolgens de url van de officiële website van je bank om te zien of deze overeenkomt.
Toch op een link geklikt?
Je computer of smartphone kan door het klikken op een phishingmail zijn besmet met een virus of malware. Scan je apparaat met een virusscanner voordat je weer gaat internetbankieren. Wanneer je gegevens hebt ingevuld is het van belang om contact op te nemen met je bank.