Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Nauwelijks kaas en hartig broodbeleg in de schappen van Albert Heijn door aanval met ransomware

    Nauwelijks kaas en hartig broodbeleg in de schappen van Albert Heijn door aanval met ransomware

    Bakker Logistiek, volgens de Telegraaf de belangrijkste leverancier van Nederlandse supermarkten, is na een succesvolle hackaanval op tweede paasdag getroffen door ransomware. Dat houdt in dat de kaasschappen bij veel filialen van onder andere Albert Heijn momenteel behoorlijk leeg zijn. Volgens directeur Toon Verhoeven van Bakker Logistiek vielen de automatiseringssystemen uit en moest al het werk opeens met de hand worden gedaan. Inmiddels werkt alles weer: de verwachting is dan ook dat alle leveringen 'over een paar dagen' weer volgens schema verlopen.

    Verhoeven bevestigt tegenover de Telegraaf dat Bakker Logistiek het slachtoffer is geworden van een cyberaanval: 'Wij zijn in de nacht van 4 op 5 april gehackt. Zoals bij elke hack tegenwoordig, gaat het inderdaad om ransomware. Meer kan ik er nu niet over zeggen. We hebben aangifte gedaan, de politie is een onderzoek gestart.'

    In het belang van het onderzoek wil Verhoeven niet vertellen of er losgeld aan de hackers is betaald. Ook kan er nog geen inschatting worden gemaakt over de financiële schade, al spreekt Verhoeven de hoop uit dat er weinig bederfelijke etenswaren verloren zijn gegaan.

    Bedrijfsvoering lag zo goed als stil

    De aanval had tot gevolg dat de automatisering plat kwam te liggen. Het verwerken van bestellingen, voorraadbeheer en het distribueren van levensmiddelen kon op zeer beperkte schaal doorgang vinden, maar lag feitelijk zo goed als stil: noodgedwongen moest het bedrijf enige tijd overschakelen op handwerk met pen en papier. 

    Verhoeven: 'Je kunt distributie niet doen zonder automatisering. Er was nog wat voorraad in de keten, maar woensdag en vooral donderdag, vrijdag en zaterdag kenden we problemen met leveringen.'

    Alle distributiecentra getroffen, gevolgen voornamelijk merkbaar bij Albert Heijn

    De aanval had gevolgen voor alle zes de distributiecentra van Bakker Logistiek. Het hoofdkantoor is gevestigd in Zeewolde, daarnaast zijn er vestigingen in Nijkerk, Heerenveen, Gieten, Deventer en Tilburg. Zij bevoorraden niet alleen Albert Heijn, maar ook alle dertien supermarkten die verenigd zijn in de inkoopcombinatie Superunie. Denk dan aan Hoogvliet, Dirk, PLUS, Boni, Deen en Coop.

    Met name klanten van Albert Heijn ondervonden al snel hinder van in de vorm van praktisch lege schappen in de supermarkt. De tekorten waren het snelst zichtbaar bij verse, bederfelijke etenswaren zoals kaas en hartig broodbeleg. Voor langer houdbare producten geldt dat de voorraad in de distributieketen hoger is, waardoor zich minder snel tekorten aandienen.

    Lege schappen bij Albert Heijn op 12 april 2021
    AVROTROS / Eigen werk
    Lege schappen bij Albert Heijn op 12 april 2021

    De reden dat andere supermarktketens minder getroffen werden, heeft te maken met het feit dat de meesten daarvan 'eigen' distributiecentra hebben. Door deze extra logistieke schakel bleef de impact van de ransomware voor andere supermarkten beperkt: de eigen distributiecentra waren immers niet getroffen door de ransomware en konden eventuele tekorten vanuit de eigen distributieketen opvangen.

    Opnieuw opstarten kan enkele dagen duren

    Volgens directeur Toon Verhoeven zijn een aantal systemen na de aanval weer succesvol opgestart, en is men momenteel bezig om met klanten af te stemmen hoe er het beste opnieuw kan worden opgestart om de leveringen zo goed mogelijk te hervatten. Dit kan echter wel enkele dagen duren, aldus Verhoeven: 'We zijn er met man en macht mee bezig.'

    Bron: De Telegraaf

  • Ook interessant