Door een kwetsbare plek op de website van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS), zijn gegevens van 'bijna 60.000' mensen te zien geweest. Het gaat om data van de klachten die zijn ingediend, inclusief persoonsgegevens van deze mensen. Dat zegt Schiphol-woordvoerder Hans van Kastel tegen Nu.nl. Van Kestel zegt ook namens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) te spreken.
Bij het BAS kunnen omwonenden klachten over geluidsoverlast rond Schiphol indienen. Het loket is een initiatief van Schiphol en LVNL. Nu blijkt dus dat namen, adressen, e-mailadressen, telefoonnummers en wachtwoorden zijn gelekt. Het BAS stelt dat er geen aanwijzingen zijn dat de gegevens zijn gestolen, is dat niet volledig uit te sluiten, zegt ethisch hacker Wouter van Dongen. Hij ontdekte het lek meldde het.
De getroffen personen krijgen een e-mail of brief van het BAS om hen op de hoogte te stellen. Ook de Autoriteit Persoonsgegevens is ingelicht. De website is inmiddels tijdelijk offline gehaald, op de website van Schiphol is meer informatie te vinden: 'In verband met een potentieel beveiligingsrisico is de site van Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) tijdelijk uit de lucht. BAS verwacht rond half november een nieuwe, veilige site te lanceren. Tot die tijd vindt u hier de belangrijkste informatie'.
Bron: Nu.nl / Schiphol