Het klinkt als de ideale (bij)baan: vanuit je eigen woonkamer producten promoten, telefoontjes aannemen voor een klantenservice of vakantiebestemmingen reviewen. Wie op deze manier een extra zakcentje wil verdienen moet opletten: onder de aanbieders blijken een hoop oplichters te zitten.
De Fraudehelpdesk krijgt de laatste tijd veel meldingen over fraude rondom thuiswerk. Voornamelijk thuiswerk bij een klantenservice blijkt dikwijls pure oplichting te zijn. Sommige melders van de fraude aan Fraudehelpdesk vonden zelf de vacature via een vacatureplatform, terwijl anderen werden benaderd door een recruiter. Dit laatste gebeurde via WhatsApp en Telegram.
De slachtoffers werden gevraagd om een kopie van hun identiteitsbewijs en een kopie van de bankpas op te sturen. In sommige gevallen gebruikten de oplichters dit om een bankrekening op naam van het slachtoffer te openen.
Ook bieden sommige ‘werkgevers’ thuiswerkapparatuur als een laptop en/of telefoon aan. Hiervoor moesten de melders een klein bedrag overmaken, de apparatuur werd echter nooit ontvangen.
Vakantiebestemmingen reviewen
Sommige thuiswerkers werden gevraagd om vakantiebestemmingen te reviewen. Hoe meer reviews, hoe meer ze betaald zouden worden. Maar voordat ze dat konden doen, moesten de slachtoffers eerst zelf een bedrag inleggen om de bestemming te kunnen reviewen. Best vreemd, niet?
Producten promoten
Ook werden de thuiswerkers gevraagd om producten te beoordelen. Maar hierbij gold een minimumaantal producten dat beoordeeld moest worden. Wie dit minimum niet bereikte, moest zelf een bedrag betalen.
3 tips
De Fraudehelpdesk heeft 3 tips om fraude rondom thuiswerken te voorkomen.
-Als u zich nergens heeft ingeschreven, ga dan niet in op aanbiedingen via social media.
-Betaal ook niet voor werk waarvoor ú juist betaald moet worden.
-Heeft u gevoelige informatie doorgegeven of een betaling gedaan, neem dan contact met ons op voor persoonlijk advies.
Bron: Fraudehelpdesk.nl