Antivirusmaker Avast heeft met een aantal gratis antivirusproducten jarenlang de gebruikersdata van miljoenen Nederlanders verhandeld. De Nederlandse privacystichting Consumers United in Court (CUIC) start een collectieve procedure tegen het softwarebedrijf, meldt Emerce.
Avast beloofde met zijn browserextensies cookies te blokkeren waarmee gebruikers gevolgd konden worden door bedrijven. Gebruikers die de software installeerden waren alleen allesbehalve online veilig. Avast verkocht namelijk in de periode mei 2015 tot eind januari 2020 de gegevens van miljoenen gebruikers.
Miljoenenboete voor Avast
De Federal Trade Commission (FTC) heeft Avast eind februari een boete opgelegd van 16,5 miljoen dollar. Dat is omgerekend ruim 15,2 miljoen euro. De Amerikaanse toezichthouder brengt in een statement naar buiten dat het de eerste keer is dat de FTC een verbod oplegt voor het verkopen van gebruikersgegevens door een niet-medisch bedrijf.
Misleidende beloftes
De toezichthouder concludeert dat de beloftes van Avast misleidend waren. Het antivirusbedrijf verkocht volgens FTC ‘zeer gedetailleerde browsegeschiedenis’ van miljoenen gebruikers aan meer dan honderd klanten, waaronder grote bedrijven als Google, Unilever en Microsoft. Dit deed het antivirusbedrijf via dochteronderneming Jumpshot.
Avast beweert dat het om anonieme data gaat, maar FTC zegt dat deze gegevens naar specifieke personen konden worden herleid.
Collectieve rechtszaak CUIC
De Nederlandse stichting CUIC heeft een rechtszaak aangespannen tegen het Tsjechische antivirusbedrijf. Inmiddels hebben ruim tienduizend Nederlandse consumenten zich aangesloten bij de rechtszaak. Bovendien wordt de claim ondersteund door de Europese privacyorganisatie None of Your Business (noyb) en het Nederlandse Privacy First, meldt Emerce.
Per gebruiker eist CUIC een schadevergoeding van duizend euro. Daarbovenop eist de stichting voor iedere gedupeerde een deel van de door Avast onrechtmatig gerealiseerde winst. Je kunt je nog aanmelden voor de Avast zaak.