Smartphonefraude is fraude waarbij slachtoffers (vaak jongeren) door 'creditboys' met mooie praatjes worden verleid om een duur telefoonabonnement af te sluiten. Zodra het slachtoffer de winkel uitstapt, staat de creditboy op de hoek te wachten om het dure telefoontoestel in ontvangst te nemen. De 'creditboy' gaat ervandoor met de telefoon en de gedupeerde blijft achter met een duur abonnement.
Hoe gaan creditboys te werk?
De naam 'creditboy' is vanwege de overeenkomsten afgeleid van de naam 'loverboy'. Helaas wordt het slachtoffer niet gedwongen één abonnement af te sluiten maar vaak tientallen! Hierdoor lopen de schulden van de vaak nog tieners torenhoog op. Schulden waar ze nog jaren last van ervaren.
De verleidingstruc: stel je bent op een feestje, staat te wachten bij een bushalte of reageert domweg op een advertentie 'makkelijk geld' verdienen. Een creditboy zal eerst proberen je vertrouwen te winnen. Ze overtuigen je met allerlei smoesje zoals zeggen dat ze vrienden hebben bij telefoonbedrijven. In sommige gevallen chanteren ze hun slachtoffers zelfs door te dreigen hun vrienden of familie wat aan te doen. Zo halen je over tot de fraude.
Abonnement afsluiten
Het slachtoffer krijgt van de creditboy vooraf instructies. Vaak moet het slachtoffer een abonnement afsluiten met een vals adres. De rekeningen worden dan naar een leegstaande woning gestuurd en de fraude minder snel opgepikt. Het abonnement wordt dan weer wél met eigen identiteit afgesloten. Vaak met desastreuze gevolgen voor de jongeren die het slachtoffers zijn geworden.
Gouden regel: sluit nooit een abonnement af voor iemand anders!
De schulden lopen soms in de tienduizenden euro’s. Omdat de jongeren vaak niet aan de schuld kunnen voldoen komen ze op de lijst van de Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR). Zoiets als een hypotheek afsluiten in de toekomst wordt dan erg moeilijk. Ook lopen slachtoffers het risico zélf een strafblad te krijgen. Ze werken immers mee aan een strafbaar feit.
Wat kun je doen als je in de greep bent van een creditboy?
- Neem iemand in vertrouwen. Een vriend, familielid of vertrouwenspersoon. Vertel wat je overkomt.
- Doe aangifte bij de politie.
- Ben je in de winkel en alleen, breng de verkoper ervan op de hoogte dat je onder druk wordt gezet om een abonnement af te sluiten. En laat de politie komen!
- Heb je het hele proces van een abonnement al doorlopen? Toets bij het afrekenen drie keer een verkeerde pincode in. Je bankrekening wordt dan automatisch geblokkeerd. En het abonnement kan niet meer worden afgesloten.
- Meld je verhaal bij meldpuntcreditboys.nl.
Bron: voorkomsmartphonefraude.nl, www.slachtofferhulp.nl, meldpuntcreditboys.nl