Met de kerstdagen op komst geef je je ogen ook online de kost als het gaat om cadeautjes. Op sociale media verschijnen gesponsorde advertenties die je naar websites met aantrekkelijke aanbiedingen lokken: producten zijn vaak flink afgeprijsd of er is zelfs een tijdelijke '1+1 gratis'-actie. Als je voor 23.00 uur vanavond bestelt, wordt het bovendien gratis verzonden. Dat klinkt goed! Of gaat het in werkelijkheid om dropshipping?
De weken erna ontvang je niets: het product moet namelijk uit China komen en dat kost de nodige tijd. En als dat product eindelijk arriveert, blijkt het niet dat leuke cadeau zoals het op de webshop stond, maar een goedkoop en waardeloos aftreksel dat je net zo goed voor een fractie van de prijs zelf had kunnen bestellen bij AliExpress. En daar was de webshop natuurlijk niet duidelijk over.
Helaas. Ook jij bent slachtoffer geworden van een ordinaire dropshipper.
Pupbuddy van Reuzediscounter.nl
Het overkwam Dave die een 'pupbuddy' bestelde. Voor een paar tientjes dacht hij voor zijn kinderen een levensecht hondje te bestellen bij Reuzediscounter.nl. Het duurde en duurde maar en pas na enkele mails kwam Dave erachter dat de pup uit China zou komen.
Groot was de teleurstelling toen na weken het pupje arriveerde. Geen levensecht speeltje, maar een goedkoop prul dat mechanisch keft. Uit hygiënische redenen mocht Dave het product bovendien niet retourneren, terwijl hij het prul niet eens uit de verpakking had gehaald.
SmartRobot van Magazijnstunts.nl
Een soortgelijke ervaring had Martijn. Hij bestelde voor 39,95 euro een SmartRobot, een robot ter grootte van een kind, op de website Magazijnstunts.nl. HIj zou er bovendien zelfs twee krijgen, want er was tijdelijk sprake van een '1+1 gratis'-actie.
Ook Martijn kreeg niet wat hij verwachtte, want wat er uiteindelijk afgeleverd werd, was een plastic speeltje ter grootte van een potlood. Net als de site Reuzediscounter.nl verdween ook deze website snel uit de lucht.
'Kerstboom' van Felero.nl
Nog wel in de lucht is Felero.nl, waar Theo een prachtige kerstboom dacht te bestellen voor 25 euro. In de promotievideo werd vermeld dat dit een kerstboom was met geluid en beweging. Theo was dan ook met stomheid geslagen toen hij na weken een sticker ontving, net als de vele andere gedupeerden die zich bij Opgelicht?! meldden dezelfde ervaring. Toen hij verhaal probeerde te halen, werd hem verteld dat er op de website stond dat het een sticker betrof en dat de sticker retour kon voor 7,50 euro.
Andere gedupeerden werden naar de website verwezen waar een formulier zou staan, maar op die pagina werd weer verwezen naar de klantenservice. Onmogelijk om terug te sturen dus. En voor 25 euro zit je uiteindelijk dan beteuterd van je af te kijken met zo'n waardeloze sticker.
Duidelijke levertijd
In de studio is Edwin van Houten van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aanwezig. Hij is duidelijk: 'Oók dropshippers hebben zich net als andere webwinkels te houden aan consumentenregels. Het moet duidelijk zijn wat je kunt verwachten, ook wat betreft levertijd. Als je als consument denkt dat je het product binnen een paar dagen krijgt, maar je moet maanden wachten, dan klopt dat niet.
Je hebt als consument ook recht op een product dat voldoet aan de verwachtingen. Als het defect of anders dan beschreven is, moet je het gratis terug kunnen sturen. Anders zijn retourkosten wel toegestaan, maar ook dat moet duidelijk op de website staan.'
ACM ConsuWijzer
Ook de ACM weet dat veel website na enkele weken alweer uit de lucht zijn. Van Houten adviseert aangifte te doen. 'En doe ook een melding bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting en bij de ACM ConsuWijzer. Op basis van die meldingen kunnen wij kijken of we ze aan kunnen pakken. Maar als bedrijven beginnen en net zo snel weer verdwijnen, kan het lastig zijn ze aan te pakken.'
Voorkomen is beter dan genezen
Hij heeft enkele tips om te voorkomen dat je in deze situatie komt: Heb gezonde achterdocht. Controleer de ervaringen, niet alleen op de website zelf, maar op klachtensites. Reviews kunnen namelijk ook gekocht of simpelweg verzonnen zijn. Als het het aanbod te mooi lijkt om waar te zijn, krab je dan sowieso achter de oren.
Controleer de website: vaak ontbreekt belangrijke informatie zoals de KvK- en btw-nummers, informatie over retourzendingen en bereikbaarheid van de klantenservice. Als deze essentiële informatie ontbreekt, wees dan extra kritisch.'
Opgelicht?! zou Opgelicht niet zijn als we geen uitgebreide hulpartikelen paraat hebben voor alle vragen over dropshipping én over het herkennen van betrouwbare webshops. Deze artikelen zijn via onderstaande links te raadplegen.
Dropshipping via AliExpress: Hoe herken ik deze webshops?
Online winkelen: 9 tips om een betrouwbare webshop te herkennen
Natuurlijk vroeg Opgelicht?! de drie webshops om een reactie op de klachten. Van Magazijnstunts vernamen we niets. De andere twee reageerden wel. Hieronder lees je de reacties van beide webshops.
Reactie van Felero.nl
'Helaas is een grote fout gemaakt met de levering buiten onze macht, maar alsnog nemen wij hier natuurlijk 100% de volledige verantwoording voor. Wij willen dit net als de mensen die zich gedupeerd voelen zo snel mogelijk en zo goed mogelijk opgelost hebben, wij vinden dit namelijk net zo vervelend als onze klanten.
Wij vragen u vriendelijk de desbetreffende klanten contact met ons op te laten nemen via [email protected]. We zullen zo goed en zo snel mogelijk de klachten afhandelen en zijn hard bezig alles op te lossen en de klanten tevreden te stellen.'
Reactie van Reuzediscounter.nl
'Wat vervelend dat bepaalde klanten een negatieve ervaring heeft beleefd. Dit is niet wat wij als platform uit hebben willen stralen. Het team van Reuzediscounter.nl is ervan op de hoogte dat er momenteel een aantal klanten zich beklagen wat betreft dit product. Wij nemen dit uiterst serieus en zijn tot de volgende twee conclusies gekomen.
1. In verband met de huidige situatie hebben wij er als team voor gekozen tijdelijk geen retourproducten aan te nemen. Dit was puur om de hygiënische veiligheid van ons personeel te kunnen garanderen. Door de vele klachten die wij ontvingen hebben wij dit weer terug gezet. Wij begrijpen dat dit niet prettig is geweest en hebben hier daarom samen met de klant een passende oplossing voor gevonden.
2. Door de combinatie van onze advertentievideo en landingspagina zijn wij ook tot de conclusie gekomen dat de klant dit mogelijk als misleidend heeft ervaren. Buiten de duidelijke beschrijving op onze productpagina spreekt natuurlijk voor zich dat de klant voor een aankoopbedrag van €29,95 een replica van het hondje ontvangt wat levensecht lijkt. Kortom, er is een inschattingsfout gemaakt.
Om bovenstaande redenen hebben wij een groot deel van de klachten af kunnen handelen maar hebben wij nog niet iedereen te woord kunnen staan. Ik vraag u bij dezen daarom ook de gegevens plus mailadressen van gedupeerden die zich bij u hebben beklaagd, zodat wij deze direct mee kunnen nemen in het verwerkingsproces.
Dat een klant het gevoel heeft dat hij/zij is opgelicht, is natuurlijk het laatste wat je als webshop wilt horen. Om deze miscommunicatie te voorkomen streven we ernaar al deze klanten direct een refund toe te sturen.
Opgelicht?! roept de mensen die door deze webshops gedupeerd zijn op om zich bij deze webshops te melden. Of de webshops hun beloftes houden, zal uiteraard nauwgezet gevolgd worden door onze redactie.