Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Black Friday: hoogtijdag voor koopjesjagers én oplichters, let op voor deze trucs

    Black Friday: hoogtijdag voor koopjesjagers én oplichters, let op voor deze trucs

    Op en rond Black Friday kun je ieder jaar profiteren van flinke kortingen op producten. Althans, dat is wat de marketingcampagnes koopjesjagers willen laten geloven. Maar naast de verleidelijke 'niet te missen acties’ van verkopers, zijn er op die 'zwarte vrijdag' ook veel oplichtingstrucs waar je gemakkelijk in kunt trappen. 

    Het is een misvatting dat je alleen koopjes scoort tijdens Black Friday, oplichters maken namelijk gretig gebruik van deze grootse marketingactie. Deze uit de Verenigde Staten overgewaaide koopjesdag heeft inmiddels vaste voet aan Europese grond gekregen. Naast enkele écht sterk afgeprijsde artikelen zijn er ook veel nep aanbiedingen en valse webshops, waardoor je in plaats van te besparen juist je geld kunt verliezen. 

    De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten en ondernemers voor zogenoemde ‘nepkortingen’ rond de feestdagen. De politie meldt ook dit jaar weer een forse stijging van aangiftes te verwachten door aan- en verkoopfraude.

    Valse aanbiedingen door officiële winkels en webshops

    Het zijn niet alleen cybercriminelen die je tijdens het koopjesfestijn om de tuin leiden. Ook handelaren maken al jaren bewust gebruik van trucjes om aanbiedingen aantrekkelijker te laten lijken dan ze zijn. Denk aan slogans als: 'Alles voor de helft van de prijs', '1 plus 2 gratis' of 'Op = op'. 

    De ACM benadrukt dat misleidende kortingen tot verwarring bij consumenten kunnen leiden en hard zullen worden aangepakt. Sinds 1 januari 2023 controleert de ACM ook of de prijzen op websites wel voldoen aan de regels voor kortingen. Online verkopers in de sectoren kleding, consumentenelektronica en beddenspeciaalzaken zijn onder de loep genomen. Uit onderzoek bleek dat een groot deel van de bedrijven deze regels structureel overtrad, meldt de ACM

    Zomaar een doorgestreepte prijs mag niet

    “Een korting moet wel een echte korting zijn en niet alleen een truc om consumenten te lokken”, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. Volgens de regels mag een korting alleen worden gebaseerd op de laagste prijs waarvoor het product in de dertig dagen voorafgaand aan de korting werd aangeboden. “Dit betekent dat een doorgestreepte adviesprijs of ‘van-voor’-aanbieding alleen geldig is als de adviesprijs recent is toegepast”, meldt de ACM.

    Op deze kortingsregel gelden enkele uitzonderingen, zoals voor bederfelijke producten, producten die nog geen dertig dagen op de markt zijn, en oplopende kortingen (bijvoorbeeld stapelkortingen: van tien procent naar twintig procent naar dertig procent korting). 

    Speciaal opgezette valse webwinkels

    Cybercriminelen spelen slim in op de verwachtingen van koopjesjagers rond Black Friday, wanneer grote kortingen consumenten sneller doen klikken om deals te scoren. Sommige malafide webshops zijn moeilijk te onderscheiden van officiële websites. Check hier hoe je een malafide webwinkel kunt herkennen.

    Wees je bewust van het grote aantal valse webwinkels én de slimme trucs die winkeliers gebruiken. Aanbiedingen worden vaak rooskleuriger gemaakt dan ze in werkelijkheid zijn. Bovendien zijn kortingen ook zelden eenmalig of uniek. De kans is groot dat dezelfde korting al vorig weekend gold, of dat je die in januari weer tegenkomt. Heb je toch iets besteld bij een valse webshop? Er is een manier om je geld terug te vorderen.

    Lees ook

  • Ook interessant