Willem (79) raakt ruim €23.000 kwijt door bankhelpdeskfraude namens Bitvavo
Tijdens zijn vakantie in Frankrijk ontvangt Willem een sms namens Bitvavo: 'Er is succesvol ingelogd vanaf een nieuw apparaat in Kroatië'. Hij belt naar het nummer in de sms, maar raakt zo verwikkeld in helpdeskfraude. Uiteindelijk verliest hij ruim 23 duizend euro spaargeld.
Het is bijna 8 uur 's avonds wanneer Willem een sms ontvangt namens Bitvavo met de melding dat er om 19:36 uur is ingelogd op zijn account. "Was u dit niet? Bel dan direct +31 133699563", staat in de sms. Willem volgt dit advies op en belt naar het nummer. "Iets wat ik normaal nooit doe", zegt hij.
Nederlander aan de lijn
Aan de andere kant van de lijn neemt de Nederlandssprekende 'Jakob' op, zogenaamd van de Fraudehelpdesk van Bitvavo. "Het was geen bandje, maar een echte man. Hij kende mijn naam, het saldo op mijn rekening en wist precies hoe Bitvavo werkt."
Jakob beweert dat het vrij hoge saldo van Willem gevaar loopt en adviseert hem om een extra beveiligde wallet te openen en daar zijn geld naar over te boeken.
“De €23.500 was het spaargeld van mijn vrouw, zodat ze eerder kon stoppen met werken”
Bevestiging van de overboeking
Willem volgt dit advies op, in de hoop zijn crypto veilig te stellen. Hij ontvangt vervolgens twee sms-berichten. De eerste is bijzonder vreemd: 'become glide usage urge civil cool sample injury kitten', gevolgd door de bevestiging: 'Uw Trust-wallet is succesvol verzekerd en gekoppeld aan Bitvavo'. Willem is gerustgesteld en denkt dat zijn saldo nu is beschermd tegen oplichting.
Valse sms namens Bitvavo
De volgende dag ziet Willem pas dat hij is opgelicht. "Ik ben bijna 23.500 euro kwijtgeraakt. Dat is echt veel geld en bovendien ook nog eens het spaargeld van mijn vrouw, zodat ze wat eerder kon stoppen met werken."
De klap komt hard aan. "Ik had slapeloze nachten en vervolgens slapeloze uren waarin ik 'oplossingen' voor mijn verlies probeerde te bedenken."
Enkele overschrijvingen naar de zogenaamd beveiligde wallet
Bitvavo wijst compensatie af
Willem doet een beroep op de accountgarantie van Bitvavo in de hoop op een mogelijke teruggave. Hij krijgt te horen dat hij hier geen recht op heeft omdat hij, al dan niet onder valse voorwendselen, heeft meegewerkt aan de oplichting.
Een woordvoerder van Bitvavo meldt aan onze redactie dat criminelen misbruik maken van het vertrouwen van slachtoffers. Het ligt volgens hem dus niet aan Bitvavo's systemen. "In alle gevallen is er sprake van een handmatige actie door het slachtoffer zelf, vaak ondanks waarschuwingen en beveiliging."
Deel van de reactie van Bitvavo
Aangetekende brief en mail
Willem laat het er niet bij zitten en stuurt een aangetekende brief en mail naar Bitvavo met het verzoek tot diepgaand onderzoek. Hij hoopt dat Bitvavo zijn claim zal heroverwegen.
"Zij hebben de verantwoordelijkheid mijn gegevens te beschermen. Aangezien de oplichter mijn naam en saldo wist, voel ik mij uiteraard niet beschermd. Dat vind ik nog het ergst." De woordvoerder van Bitvavo antwoord: "Het Bitvavo platform is veilig. Er zijn geen inloggegevens 'gelekt'."
De brief heeft weken op het postkantoor gelegen en kwam vervolgens ongeopend retour. Bitvavo noemt dit een miscommunicatie met de postbezorger, maar Willem vindt dat onzin: "Ik heb 2 mails gestuurd met de melding dat er aangetekende post klaarlag. Daarnaast heeft PostNL 4 herinneringen gestuurd over de aangetekende mail, maar die werd niet geopend."
Uiteindelijk krijgt Willem opnieuw per mail te horen dat hij geen recht heeft op compensatie.
Last van schaamtegevoelens
Willem kampt lange tijd met schaamte. "Ik heb er echt veel last van gehad en beschouwde mezelf een paar weken lang als heel dom." Hij vertelt ook zijn vrouw en kinderen over de oplichting. "Gelukkig krijg ik geen verwijten." Zijn kinderen reageerden juist verbaasd: 'Hebben ze jou te pakken gekregen? Jij bent altijd zo voorzichtig'.
Uiteindelijk durft Willem hulp te zoeken bij Slachtofferhulp. Met hun psycholoog heeft hij een paar hele goede gesprekken gevoerd. "Ze legde uit dat je brein reageert op de manier waarop aan de andere kant met je getelefoneerd wordt. Je wordt op een vreselijke manier gemanipuleerd en dat is iets waar ik niet van houd."
Hoewel Willem nog steeds durft te beleggen, geeft hij wel aan nóg alerter te zijn op valse mails.
Advies aan andere slachtoffers
Willems advies aan andere slachtoffers: "Ga naar Slachtofferhulp en praat daar met mensen die je kunnen helpen. De psycholoog die ik heb gesproken wist exact wat er in mijn hoofd gebeurde op het moment van het telefoontje. Ook vertelde ze mij dat iedereen in oplichting kan trappen en je niet dom bent."
Ben je zelf slachtoffer van fraude namens Bitvavo? Doe altijd aangifte. Volgens de woordvoerder kan Bitvavo dadergegevens aanleveren, zoals IP- en walletadressen en transactiegegevens (indien beschikbaar). "Zo kan de politie een onderzoek starten en tegoeden traceren en eventueel terughalen."