Mila (58) en haar man worden opgelicht met ‘een thuisbatterij-contract’ van €15.000
Mila wordt, net als veel andere Nederlanders, onverwacht gebeld door een opdringerige verkoper van thuisbatterijen. Wat begint als een gewoon gesprek, eindigt in een nachtmerrie: zonder het te beseffen zet ze haar handtekening onder een wurgcontract van ruim 15.000 euro. Mila’s man deelt hun verhaal.
Het is hartje zomer. Mila is alleen thuis, haar man is op het werk en hun dochter op vakantie. Dan gaat haar telefoon. Op haar scherm verschijnt een onbekend nummer ‘+31 851100910’. Ene Ramesh, verkoper bij ‘Opslagplan’. Hij wil een thuisbatterij aan haar verkopen.
Ondanks zijn aandringen houdt Mila voet bij stuk: zonder haar man neemt ze geen beslissing. Ze gaat wel akkoord met een huisbezoek ‘om de mogelijkheden te bespreken’. Ze ontvangt een melding op haar telefoon. De verkoper vraagt of ze erop wil klikken en haar handtekening wil plaatsen. Mila denkt dat ze hiermee de afspraak bevestigt.
Wurgcontract voor een thuisbatterij
Binnen een half uur ontvangt Mila een mail van ‘[email protected]’ met als onderwerp ‘Bevestiging overeenkomst’. Wanneer ze de bijlage opent, schrikt ze: het blijkt te gaan om een contract én een offerte voor een thuisbatterij van 15.397,25 euro.
De verkoper eist geld
Nog geen twee weken later staat Ramesh bij hen op de stoep. “Ik had meteen een vreemd gevoel bij de verkoper”, deelt haar man. De verkoper beweert dat Mila een bindend contract heeft ondertekend voor een nieuwe thuisbatterij en eist direct een aanbetaling van 3.308 euro.
De opdringerige verkoper
Mila en haar man zijn in shock. Mila wist niet dat ze voor een contract tekende en zegt dat ze het geld niet hebben. “Uiteindelijk hebben we toch de aanbetaling gedaan, om een boete van 1.680 euro te voorkomen”, vertelt Mila’s man.
Onder druk van Ramesh maakt Mila 2.308 euro over naar ‘Voltagrid B.V.. Dit gebeurt via een betaallink uit een mail van ‘[email protected]’. Even later ontvangt ze een factuur. Daarnaast betalen ze nog eens 1.000 euro contant. Van die betaling krijgen zij geen bewijs.
De frauduleuze verkoper blijft doorgaan
Ramesh beweert vervolgens dat Mila ook heeft getekend voor een financiering van de thuisbatterij. Het gaat om een totaalbedrag van 19.056,29 euro. Ze ontvangt tijdens het gesprek een mail van de ‘Voltagrid-klantenservice’ met een bevestiging van de bestelling mét haar handtekening eronder. Dezelfde handtekening die ze eerder dacht te zetten voor een afspraak.
Hoewel Mila en haar man herhaaldelijk aangeven geen geld te hebben, blijft de verkoper volhouden dat ze aan het contract vastzitten en de financiering moeten regelen.
Geen lening, geen oplossing
”Zodra hij de deur uit was, wisten mijn vrouw en ik meteen dat we geen lening wilden”, deelt haar man. Ze leggen hun situatie uit aan verschillende kredietmaatschappijen, in de hoop dat hun aanvraag wordt afgekeurd. En met succes, alle financieringsaanvragen worden afgekeurd, vanwege een zogenaamde BKR-registratie.
Maar hun probleem is daarmee niet opgelost. Al maanden proberen ze hun geld terug te krijgen. Mails en aangetekende brieven blijven onbeantwoord of worden afgewimpeld met automatische reacties. Ook de politie kan niets doen, omdat er een derde partij betrokken is. Via hun bank, de Rabobank, lukt het ook niet om het geld terug te vorderen.
Honderden meldingen tegen Opslagplan
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) meldt op hun site dat zij de afgelopen maanden honderden meldingen hebben ontvangen over de telefonische verkoop van thuisbatterijen door het bedrijf Opslagplan. Consumenten voelen zich onder druk gezet om een thuisbatterij te kopen en worden bedreigd met hoge boetes van duizenden euro’s als ze willen annuleren.
Opslagplan en Voltagrid zijn niet de enige bedrijven die consumenten thuisbatterijen aansmeren. Ook Radar heeft al hier al meerdere keren aandacht aan besteed:
