Marlies (54) wordt voor €725,23 opgelicht op Vinted

Na het opruimen van haar kledingkast besluit Marlies lid te worden van Vinted om haar spullen te verkopen. Al snel verkoopt ze een jurk, althans dat denkt ze. Wat een simpele verkoop had moeten zijn, draait uit op een geraffineerde oplichtingszaak waarbij ze 725,23 euro verliest.

Marlies registreert zich als nieuwe gebruiker op de Vinted-app en zet de kleding die ze niet meer draagt te koop. Een geïnteresseerde koper stuurt haar een link naar een valse productpagina, waarop haar advertentie is nagemaakt. Daardoor lijkt het alsof Marlies op haar eigen advertentiepagina is. In de productomschrijving staat dat het product is gekocht door de gebruiker. 

Marlies chat met de zogenaamde koper
De chat met de zogenaamde koper.

In de productbeschrijving staat dat het artikel is gekocht, met daaronder een externe link waarmee Marlies de verkoop moet voltooien, iets wat normaal niet zo werkt op Vinted. Ze moet zogenaamd haar creditcardgegevens verifiëren om haar bank te koppelen. “Er zou een bedrag gereserveerd worden, maar dit was puur voor de verificatie van de koppeling. Het zou niet werkelijk worden afgeschreven”, zegt Marlies. 

Marlies haar advertentie is nagemaakt op Vinted.

Valse Vinted-helpdesk 

De eerste keer schrikt Marlies van het hoge reserveringsbedrag en ze annuleert het proces. De koper stuurt haar vervolgens een link naar de ‘helpdesk’ van Vinted, maar dit blijkt geen echte pagina. De valse medewerkers communiceren in het Nederlands. Dat ze soms typfouten maken, is voor Marlies nog geen reden tot paniek. “Zij waren heel vriendelijk, meewerkend en kwamen betrouwbaar over.” 

De medewerkers verzekeren Marlies dat dit de juiste manier is en dat ze de aanvraag moet goedkeuren in haar bankapp. “Uiteindelijk vulde ik toch mijn creditcardgegevens in, keurde de pushmelding om de reservering te accepteren goed via de Rabobank-app en toen was er 725,23 euro gereserveerd op mijn creditcard.”

Geldbedrag zogenaamd gereserveerd.

Radiostilte 

De valse servicemedewerkers verzoeken Marlies om nog een pushbericht te accepteren om ‘kaoru’ (geen Nederlandse betekenis) en de Vinted-website te linken. Dat doet ze niet. “‘Ik ben nu toch gewoon gekoppeld? Ik heb toch geverifieerd dat ik een echte bank heb?’, dacht ik.” Vanaf dat moment hoort ze niets meer. “Zij dachten natuurlijk: dat geld is al binnen.”

Valse Vinted-helpdesk

Alarmbellen bij de bank

De volgende dag wordt Marlies gebeld door haar bank. “De medewerker vertelde dat hij het echt niet vertrouwde en adviseerde mij om contact op te nemen met Vinted. Ik was er toen alleen nog steeds van overtuigd dat ik al met de echte Vinted-helpdesk sprak en ging zelfs de bank overtuigen dat het echt was.”

Bericht van de legitieme Vinted

Ondertussen ontvangt Marlies een bericht van de échte Vinted in de app. Haar account is tijdelijk beperkt, omdat het platform mogelijk misbruik van Marlies vermoedt. Tot op dit moment gelooft Marlies nog steeds dat de valse helpdesk de échte helpdesk van Vinted is, maar van hen krijgt ze geen gehoor meer. Ze heeft nog niet door dat het bericht in de Vinted-app van een andere afzender komt.

Bericht van de échte Vinted

Het bericht maakt haar boos: “Ik dacht: ‘Waarom gaan jullie mij blokkeren, terwijl ik niets fout heb gedaan. Ik kreeg gewoon de schuld. Alleen als Vinted een bericht stuurt, dan kun je daar niet op reageren, dat heb ik als heel storend ervaren.”

Oplichting inzien

“Later die dag besefte ik dat ik was misleid, maar omdat ik pas net de Vinted-app had gedownload en nieuw was op het platform, ben ik erin gestonken”, vertelt Marlies. “De helpdesk leek ook echt, maar ik kwam er later achter dat Vinted helemaal geen helpdesk met chatfunctie heeft. Het is niet uit te leggen hoe vernuftig en geniepig deze oplichting in elkaar zit en hoe de oplichters met je omgaan.”

Marlies geeft de oplichter direct aan bij Vinted, die meteen actie onderneemt. “Zij hebben het lid diezelfde dag nog verwijderd, maar welke sancties zij verder hebben ondernomen weet ik niet.” Achteraf denkt Marlies dat de oplichters zich vooral richten op nieuwe gebruikers, omdat die nog niet precies weten hoe het platform werkt. 

Hulp vanuit Vinted

Op een kort excuusbericht na biedt Vinted geen verdere ondersteuning aan Marlies. De 725,23 euro die ze verloor, is ze nog steeds kwijt. Per mail laat Vinted aan onze redactie weten enkel via digitale kanalen te werken, zodat ze ‘hun leden sneller en efficiënter kunnen helpen’. Volgens Vinted zouden (nieuwe) leden educatieve berichten met voorbeelden van phishing ontvangen en is er op de Helpdeskpagina van hun website en in de app informatie te vinden om phishingtactieken te herkennen. Marlies merkt alleen op: “Ik heb geen waarschuwingen van de echte Vinted ontvangen.”

Daarnaast benadrukt Vinted dat er verschillende waarschuwingen tegen oplichting op het platform zijn ingebouwd. “Wij willen leden eraan herinneren dat ze het platform niet hoeven te verlaten om een betaling te bevestigen of een bestelling te ontvangen. Kopen en verkopen via de knop ‘Nu kopen’ bevat alles wat je nodig hebt om veilig te handelen. Het is dus niet nodig om persoonlijke gegevens via berichten te delen.” 

In het geval van Marlies bood dat niet genoeg bescherming. Zij hoefde de Vinted-app namelijk niet te verlaten, omdat het scherm van de chat met de oplichters verscheen ‘over’ de Vinted-app, waardoor die op de achtergrond zichtbaar bleef.

‘Schaam je niet’ 

Wanneer Marlies aan haar man vertelt wat er is gebeurd, kan hij niet geloven dat ze erin is getrapt. “Ik schaamde mij diep en voelde me enorm belazerd. Ik was er kapot van dat ik erin was getuind.“ Achteraf beseft Marlies ook dat je helemaal geen geld op je creditcard kunt laten storten door een ander. “Ik had mijn creditcard dus nooit hoeven koppelen aan Vinted. Er had een belletje moeten rinkelen, maar door hun overtuigende woorden ben ik er toch volledig ingetrapt.” 

Toch ziet Marlies het belang ervan in om wél openlijk over haar ervaring te praten. “Op een gegeven moment heb ik het juist aan iedereen verteld dat ik opgelicht ben, om anderen te waarschuwen en bewust te maken.” Op de vraag wat Marlies andere slachtoffers van online fraude wil meegeven, zegt ze: “Vertel erover en schaam je niet om het te zeggen. Het kan namelijk iedereen overkomen, het is mij ook overkomen.” 

Ook interessant.