Van TikTok-hype tot oplichting: Kelly (43) raakt bijna €2700 kwijt aan één Owala drinkfles

Kelly (43) denkt een Owala-drinkfles te bestellen voor haar dochter Esmée (13), maar wat een simpele online aankoop van 25,83 euro lijkt, mondt uit in dagen vol stress en telefoontjes met PayPal. Ze is beland op een nepsite en de drinkfles kost plotseling 2695,39 euro. 

Esmée ziet een drinkfles op TikTok die ze graag wil hebben. Ze zoekt het merk op en klikt op de eerste zoekopdracht in Google. De site ziet er professioneel uit en heeft de naam 'Owala Netherlands'.

Owala-1.jpg
Valse website Owala

Betrouwbaar uitziende website

Op de site worden drinkflessen aangeboden met mooie kortingen. Een Owala drinkfles is 17,51 euro en je ontvangt ook nog eens 5 procent extra korting bij de eerste bestelling. "Ik wist niet hoe duur die bekers normaal waren. Een Dopper kost al gauw 30 euro, dus ik vond dit een redelijke prijs", zegt Kelly.

Productpagina Owala

Met verzendkosten erbij rekent Kelly uiteindelijk 25,83 euro af. Bij het afrekenen kan ze alleen via Paypal of met creditcard betalen. "Ik betaal het liefst met Klarna, omdat je het product dan eerst in huis hebt, maar Paypal gebruik ik ook en dat gaat altijd goed, dus ik voelde geen argwaan."

Vreemd bedrag in yen

Na de betaling verschijnt er iets geks in beeld: "Ik zag een bedrag van ¥443.746 staan. Ik dacht dat dat kwam doordat het een buitenlandse betaling was, dus ik maakte mij geen zorgen."

Er lijkt tot nu toe nog niets aan de hand. Kelly krijgt zelfs een bevestigingsmail dat haar bestelling wordt verwerkt. Tot twee dagen later. 

‘Schat, heb jij iets van 2695 euro besteld?’

Kelly is thuis als haar man appt: 'Schat heb jij iets van 2695,30 euro besteld?' "Ik kreeg het Spaans benauwd. Opeens dacht ik aan het vreemde bedrag in yen. Ik ben als een gek mijn PayPal-app gaan checken en daar zag ik het hoge bedrag zwart op wit. Ik kon het niet geloven. Hoe moest ik nu gaan bewijzen dat ik dit niet wou? Als ik meteen had gezien dat het zoveel geld was, dan had ik natuurlijk nooit betaald."

Contact met PayPal

Kelly probeert direct contact op te nemen met PayPal, maar komt niet verder dan de automatische chatbot antwoorden. "Het enige wat ik kreeg was: 'Uw melding is in behandeling'. Ondertussen zat ik te stressen, want PayPal zou het geld binnen 2 dagen van mijn rekening afschrijven." 

Uiteindelijk vindt Kelly's man een telefoonnummer van de klantenservice van PayPal. "Eerst kreeg ik een chagrijnige vrouw aan de telefoon. Zij verbond mij door met een collega, maar die man was amper te verstaan." Uiteindelijk komt het erop neer dat Kelly gewoon moet betalen, anders zou PayPal het niet verder onderzoeken. "Het enige wat je wil is een geruststellend antwoord, maar ik hing op met onbevredigend gevoel." 

Kelly's collega's vertellen dat ze niet moet betalen. "Ik zat wel een beetje in een tweestrijd, want als ik niet betaalde zouden ze niet verdergaan met het onderzoek."

Terugbetaling door PayPal

Een dag later, 3 dagen na de bestelling, ontvangt Kelly een mail van PayPal: 'Terugbetaling voltooid'. "Ik opende meteen de PayPal-app en zag inderdaad dat mijn saldo weer op 0 stond. Ik kon het niet geloven."

Teruggave PayPal

Op de website van PayPal staat vermeld dat als je met PayPal betaalt, je aankopen automatisch worden gedekt zonder extra kosten. "Betalen met PayPal is dus zeker mijn redding geweest."

Oplettender dan ooit

In totaal heeft dit incident 4 dagen geduurd: "Ik ben wel even tien jaar ouder geworden." Kelly geeft aan dat ze ontzettend oplettend is geworden na dit incident: "Bijna een beetje ziekelijk aan toe. Ik Google nu eerst alles om te kijken of het zuivere koffie is en kijk op Trustpilot naar de reviews."

Ook Esmée is voorzichtiger geworden. Kelly: "Laatst vroeg ze mij om iets te bestellen en toen zei ze: 'Dan gaan we wel even goed kijken hè mam, want vorige keer was het wel echt even schrikken." 

Kelly’s tip aan anderen

"Schaam je niet, want dit kan iedereen overkomen. Controleer daarnaast altijd de reviews buiten de webshop om. Oplichters kunnen dit namelijk makkelijk vervalsen op een nepsite. En als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo."

Ondertussen heeft Esmée wel een nieuwe drinkfles. "We zijn bewust naar een fysieke winkel gegaan en hebben daar een Dopper gekocht. Die zijn net zo goed en zo wisten we zeker dat het echt was."

Ook interessant.