Er is een valse mail van Ziggo in omloop, waarin gevraagd wordt een kopie identiteitsbewijs en bankpas te mailen.

Het bericht oogt professioneel, maar is verstuurd door oplichters.

ID-kopie

De mail gaat over de snelheid van het internet. Door het gebruik van WifiSpots, een dienst van de kabelaar, is de internetsnelheid namelijk langzamer. Maar een nieuwe update zorgt ervoor dat "uw privénetwerk weer op oude snelheid zal zijn''. Daarom is het nodig om uw gegevens te bevestigen. Dit kan door het opsturen van een kopie van uw paspoort, ID of rijbewijs en van uw betaalpas. Ga hier niet op in!

Hotmail-adres

Hoewel het er op lijkt dat de mail van Ziggo komt, is het 'Antwoord aan' adres een hotmail-adres. Als u het bericht beantwoordt, komt uw mail dus niet aan bij Ziggo, maar bij oplichters die dit hotmail-adres hebben aangemaakt. U loopt zo risico slachtoffer te worden van identiteitsfraude.

Advies

Geef nooit zomaar uw identiteitsbewijs en andere informatie zoals uw bankgegevens vrij. Die informatie kan worden gebruikt door oplichters voor bijvoorbeeld identiteitsfraude. Ook bedrijven mogen in de meeste gevallen niet naar een kopie van uw ID vragen. Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) is het controleren van de foto en het paspoortnummer genoeg. Als er toch om een kopie wordt gevraagd, adviseert de Rijksoverheid:

- schrijf op de kopie dat het een kopie is.

- noteer op het blaadje voor wie of welk product de kopie bedoeld is.

- schrijf de datum waarop u de kopie afgeeft.

- streep uw burgerservicenummer door. In het document, maar ook in de strook nummers onderaan.

Voorbeeld

Bron: TROS Opgelicht?! / www.fraudehelpdesk.nl