Er gaan momenteel veel misleidende e-mails rond uit naam van MediaMarkt. Je zou geselecteerd zijn als finalist voor een MediaMarkt-waardebon van 500 euro, maar nee: je zet je mailbox en telefoonnummer wagenwijd open voor allerlei rotzooi waar je niet op zit te wachten.

Ene Sophie de Groot - vermoedelijk een verzonnen naam - meldt dat jij je deelname aan deze misleidende winactie nog moet bevestigen. Dat moet voor 27 maart gebeuren, anders komt jouw finaleplaats te vervallen én worden alle prijzen ook nog eens herverdeeld. En dat zou toch zonde zijn, nietwaar?

Happy Box, dat is altijd slecht nieuws

Volgen we uit aardigheid eens het linkje uit de mail, dan zinkt de moed ons bij het zien van de naam Happy Box en het kenmerkende blauwe pakje in het logo alweer flink in de schoenen. Lees je namelijk ergens dat Happy Box verantwoordelijk is voor een zogenaamde 'winactie', dan weet je eigenlijk direct honderd procent zeker dat het misleidende rotzooi betreft waar je geen seconde van je tijd aan zou moeten verdoen.

Dit vervelende nepbedrijf heeft namelijk helemaal geen prijs te vergeven, maar zijn uit op contactgegevens om je tot vervelens toe te laten benaderen met aanbiedingen voor goedkopere stroom en soortgelijke onzin. Die waardebon - die opvallend genoeg ineens een waarde heeft van duizend euro - zul je hoe dan ook nooit ontvangen. Voor de vorm moet je een aantal generieke vragen beantwoorden, maar je kunt hier net zo goed blind wat invoeren: je invoer is - goh! - namelijk altijd goed.

Media Markt heeft niets met Happy Box te maken

Reclame, reclame en nog eens reclame

Er is een indrukwekkende lijst met sponsoren opgenomen die jou standaard - tenzij je alles handmatig uitvinkt - per e-mail, per post én telefonisch mogen benaderen. Een eerste telling leert ons dat er maar liefst 29 (!) individuele bedrijfjes zijn die jou bij deelname tot vervelens toe gaan lastigvallen met aanbiedingen waar je helemaal geen behoefte aan hebt. Dat gaat onder meer om Seniorenvoordeelpas.nlDealdigger.nlSnelverdienen.nl, Kortingisleuk.nlWest BespaarcoachMeerMetZiggo.nlSnelverdienen.nl en Spaar4cash. Zou jij graag door deze bedrijven benaderd willen worden, of denk je 'laat maar zitten, ik heb wel wat beters te doen met mijn tijd?'

Daarmee zijn we er overigens nog niet. Heb je je gegevens ingevuld om de 'prijs' te mogen ontvangen, dan kun je ook nog aangeven om dat je toestemming wenst te geven dat de Lotto, de Staatsloterij én Centraal Beheer je telefonisch mogen benaderen. Ook kun je aangeven dat je voortaan graag de nieuwsbrief van UnitedConsumers ontvangt.

Ja, in zekere zin is het allemaal optioneel. De meeste mensen lezen echter niet en klikken gewoon door zonder goed op de hoogte te zijn van de algemene voorwaarden. Daar komt natuurlijk een stukje eigen verantwoordelijk bij kijken, maar op deze manier wordt het wel erg makkelijk om toch vooral zo veel mogelijk telefoonnummers en mailadressen binnen te hengelen.

Duur 0900-nummer

Ben je om onverklaarbare redenen nog altijd niet afgehaakt? Dan bestaat de laatste stap van het proces uit een verwijzing naar pagina op het wat dubieus klinkende domein 909playersground.com. Op deze pagina staat slechts een verwijzing naar een duur telefoonnummer. Voor jouw unieke wincode moet je bellen met telefoonnummer 0909-0818. Dat kost echter wel € 1,00 per minuut.

Bellen met een duur nummer

Het ging ons te ver om daadwerkelijk zelf te gaan bellen, maar het is wel interessant om te benoemen dat je contactgegevens op het moment dat je op deze pagina belandt al zijn doorgespeeld naar alle 'sponsoren'. Die spam en vervelende telefoontjes krijg je hoe dan ook wel. In de wacht hangen met één of ander duur telefoonnummer voor een actie met een vermoedelijk non-existente winkans is in dat opzicht een extra ergernis die je jezelf beter kunt besparen.