Opgelicht?! krijgt weer signalen over frauduleuze mails die namens verschillende banken worden verstuurd. Onder meer 'Regiobank', 'SNS' en 'Rabobank' versturen mails met de boodschap dat je huidige betaalpas wordt gedeactiveerd. Je moet zelf een nieuwe aanvragen, maar natuurlijk is het wel de bedoeling dat je eerst even inlogt. De mails bevatten echter links naar nagemaakte websites en zijn bedoeld om jou je inloggegevens te ontfutselen. Ga hier niet op in en verwijder deze mails: het betreft oplichterij.

Hoewel de mails uit naam van minstens drie verschillende banken zijn verstuurd, blijkt uit de opmaak en zaken zoals taalgebruik en woordkeuze dat alle mails afkomstig zijn van dezelfde oplichtersbende. De aanhef van de mails is onpersoonlijk: in alle gevallen wordt bijvoorbeeld gesproken van 'Geachte relatie'. Als je bank ooit reden heeft om je persoonlijk via e-mail te benaderen, dan spreken ze je aan met de naam waarmee je bij ze bekend bent.

Ook de vele spel- en stijlfouten zoals 'diqipas', 'uit ons klantensysteem is na voren gekomen [...]' en 'u ontvangt uw nieuwe betaalpas binnen enkele dagen toegestuurd' geven ook een goede indicatie van het feit dat je met frauduleuze mails van doen hebt. We kunnen niet vaak genoeg herhalen dat banken je nooit zullen vragen om ergens in te loggen of om ergens je persoonlijke gegevens in te voeren. Gooi deze mails direct weg en ga er simpelweg niet op in.

Voorbeeld nepmail 'SNS'
Voorbeeld nepmail 'Regiobank'
Voorbeeld nepmail 'Rabobank'

Hoe herken ik een valse e-mail?

Waarschuwing ontvangen bij benaderen frauduleuze website? Installeer onze browser add-on