Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Weer fraude uit naam van PostNL: oplichters springen in op actualiteit met betaalverzoek voor inklaringskosten
Alert
clockOval 6
Oplichters houden ook het nieuws in de gaten, blijkt dit keer uit valse PostNL-betaalverzoeken voor het afdragen van inklaringskosten. Consumenten moeten sinds 1 juli btw afdragen over al hun bestellingen buiten de Europese Unie, waardoor mensen mogelijk met inklaringskosten van postbedrijven te maken krijgen. En daar hopen oplichters dus ook een slaatje uit te slaan.
Opgelicht?! schreef eerder al een uitgebreid artikel over de wetswijziging per 1 juli. Waar je bij bestellingen buiten de EU eerst alleen btw af hoefde te dragen bij een aankoopbedrag boven de 22 euro, geldt dat nu ook voor bestellingen onder dit bedrag. Voor PostNL betekent dit dat het mogelijk kosten maakt als het een rol moet spelen in het afdragen van de btw en deze inklaringskosten (of: afhandelingskosten) worden aan jou als consument doorberekend. En helaas hebben de nieuwe regels oplichters op ideeën gebracht. Een oplettende consument maakt op twitter melding van een vals betaalverzoek uit naam van PostNL.
Overige cookies uitgeschakeld
Hieronder vind je een screenshot van de valse mail.
info
clockOval 6
04-07-2021
De volledige tekst van de valse mail
Je pakket is ontvangen !
Geachte klant,
We bezorgen binnenkort een pakket bij je, nadat de invoer kosten zijn voldaan.
Resterende inklaringskosten in euro's: €6,75-,
Datum bezorging: Pakketje wordt bezorgd 12-24 uur na het voldoen van de inklaringskosten.
Barcode: DHS38CJ933J39D8D
Bedrijf: PostNL N.V
Track-And-Trace
Je ontvangt de Track-and-Trace code nadat de inklaringskosten zijn afgerekend.
Het is een nieuwe vorm, maar we moeten toegeven dat het geen hele overtuigende poging is. Er zijn een aantal kenmerken die weggeven dat dit bericht vals is.
Allereerst stuurt PostNL geen directe betaalverzoeken zonder track & trace. 'PostNL stuurt nooit een link om direct te betalen maar verwijst eerst naar track & trace', zegt het bedrijf. In de valse mail staat juist dat je eerst de inklaringskosten moet betalen en daarna pas een track & trace krijgt.
Verder betaal je bij PostNL andere bedragen. Bij bestellingen onder de 150 euro betaal je 4 euro (online betaling) of 7 euro (betaling bij PostNL-punt) aan inklaringskosten. Voor bestellingen boven de 150 euro betaal je 10 euro online en 13 euro bij een afhaalpunt. In het betaalverzoek gaat het om een bedrag van 6,75 euro.
Ook verwijst de button 'Inklaringskosten betalen' naar het domein 'efsd.club/13.php'. Dit is natuurlijk geen domein van PostNL en als we dit natrekken blijkt ook dat het nog maar vier dagen bestaat en een ip-adres heeft in Pennsylvania.
Tot slot staan er een aantal fouten in de tekst die je waarschijnlijk niet tegen zal komen bij een bericht van PostNL, zoals 'invoer rechten', 'Track-and-Trace code' en een aantal dubbele spaties.
Je kunt altijd even contact opnemen met PostNL als je twijfelt of het betaalverzoek echt is. En bedenk ook gewoon of je iets hebt besteld. Is dat niet zo, moet je dit soort mails al helemaal wantrouwen.