Oplichters houden ook het nieuws in de gaten, blijkt dit keer uit valse PostNL-betaalverzoeken voor het afdragen van inklaringskosten. Consumenten moeten sinds 1 juli btw afdragen over al hun bestellingen buiten de Europese Unie, waardoor mensen mogelijk met inklaringskosten van postbedrijven te maken krijgen. En daar hopen oplichters dus ook een slaatje uit te slaan.

Opgelicht?! schreef eerder al een uitgebreid artikel over de wetswijziging per 1 juli. Waar je bij bestellingen buiten de EU eerst alleen btw af hoefde te dragen bij een aankoopbedrag boven de 22 euro, geldt dat nu ook voor bestellingen onder dit bedrag. Voor PostNL betekent dit dat het mogelijk kosten maakt als het een rol moet spelen in het afdragen van de btw en deze inklaringskosten (of: afhandelingskosten) worden aan jou als consument doorberekend. En helaas hebben de nieuwe regels oplichters op ideeën gebracht. Een oplettende consument maakt op twitter melding van een vals betaalverzoek uit naam van PostNL. 

Hieronder vind je een screenshot van de valse mail. 

Screenshot van valse PostNL-mail.
info
clockOval 6 04-07-2021

De volledige tekst van de valse mail

Je pakket is ontvangen ! 

Geachte klant, 

We bezorgen binnenkort een pakket bij je, nadat de invoer kosten zijn voldaan. 

Resterende inklaringskosten in euro's: €6,75-, 

Datum bezorging: Pakketje wordt bezorgd 12-24 uur na het voldoen van de inklaringskosten. 

Barcode: DHS38CJ933J39D8D 

Bedrijf: PostNL N.V

Track-And-Trace

Je ontvangt de Track-and-Trace code nadat de inklaringskosten zijn afgerekend.

Betaal inklaringskosten

Kijk uit voor Phishing: internetcriminelen vissen met valse e-mails naar je privégegevens.Kijk dan altijd of de link begint met https://  en een slotje !

Met vriendelijke groet, Het team van PostNL

Hoe weet je dat dit vals is?

Het is een nieuwe vorm, maar we moeten toegeven dat het geen hele overtuigende poging is. Er zijn een aantal kenmerken die weggeven dat dit bericht vals is. 

Allereerst stuurt PostNL geen directe betaalverzoeken zonder track & trace. 'PostNL stuurt nooit een link om direct te betalen maar verwijst eerst naar track & trace', zegt het bedrijf. In de valse mail staat juist dat je eerst de inklaringskosten moet betalen en daarna pas een track & trace krijgt. 

Verder betaal je bij PostNL andere bedragen. Bij bestellingen onder de 150 euro betaal je 4 euro (online betaling) of 7 euro (betaling bij PostNL-punt) aan inklaringskosten. Voor bestellingen boven de 150 euro betaal je 10 euro online en 13 euro bij een afhaalpunt. In het betaalverzoek gaat het om een bedrag van 6,75 euro. 

Ook verwijst de button 'Inklaringskosten betalen' naar het domein 'efsd.club/13.php'. Dit is natuurlijk geen domein van PostNL en als we dit natrekken blijkt ook dat het nog maar vier dagen bestaat en een ip-adres heeft in Pennsylvania. 

Tot slot staan er een aantal fouten in de tekst die je waarschijnlijk niet tegen zal komen bij een bericht van PostNL, zoals 'invoer rechten', 'Track-and-Trace code' en een aantal dubbele spaties. 

Op de website van PostNL vind je meer info over hoe het bedrijf de inklaringskosten in rekening brengt

Twijfel? Neem contact op met PostNL 

Je kunt altijd even contact opnemen met PostNL als je twijfelt of het betaalverzoek echt is. En bedenk ook gewoon of je iets hebt besteld. Is dat niet zo, moet je dit soort mails al helemaal wantrouwen. 

Gerelateerd: