In de uitzending van 28 november liet Opgelicht?! slachtoffers aan het woord die dachten geld over te maken naar de Belastingdienst, maar die te maken hadden met fraudeurs. Wat kan je doen wanneer je dit overkomen is? Je leest het hieronder.
Oplichters doen zicht voor als medewerker van de Belastingdienst. Ze bellen hun slachtoffers op en zeggen dat er direct geld overgemaakt moet worden. Ga niet in op deze verzoeken! Heb je dit wel gedaan, neem dan de volgende stappen:
Bel de bank
Bel zo snel mogelijk met de bank waar het geld naartoe is overgemaakt. Misschien kunnen ze de overboeking nog stopzetten en kan je je geld terugkrijgen.
Doe melding bij de Belastingdienst
Meld valse telefoontjes en verdachte telefoontjes bij de belastingdienst. Verzamel hiervoor zoveel mogelijk gegevens over het telefoongesprek.
Denk aan:
• telefoonnummer van de beller
• bankrekeningnummer waarop je moet betalen
• een website die de beller noemt
• intentie van het telefoongesprek
Stuur de verzamelde gegevens zo snel mogelijk naar e-mailadres:
valse-email@belastingdienst.nl. (alleen gebruiken voor dit soort meldingen).
Hoe sneller je melding doet, hoe sneller de belastingdienst signalen kan oppakken en als dat kan, maatregelen kan treffen. (bron: www.belastingdienst.nl)
Doe aangifte bij de politie
Zonder aangifte kan er geen onderzoek worden ingesteld naar dit soort fraude. Schrijf voordat je aangifte gaat doen alles op wat je weet over de dader zodat de aangifte snel kan gebeuren.
Zo gaan de oplichters te werk
Meer informatie over de werkwijze van deze oplichters vind je in de alert die we recentelijk publiceerden over de valse telefoontjes namens de Belastingdienst.
Wil je horen hoe deze oplichters te werk gaan? Bekijk dan de video hieronder. Deel de video ook via social media om je omgeving te waarschuwen voor deze geraffineerde oplichtingstruc.