Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Wat kan ik doen als ik me misleid voel bij de telefonische verkoop van reizen?
Vraag en antwoord
clockOval 6
De redactie van Opgelicht?! krijgt veel meldingen van personen die telefonisch zijn benaderd door VakantieGarant en die zich naderhand misleid voelen. Heb jij ook met een dergelijk bedrijf te maken en wil je weten wat je het beste kunt doen? In dit artikel vind je meer informatie en handige tips omtrent telemarketing door bedrijven die vakanties aanbieden.
VakantieGarant benadert mensen per telefoon. In het gesprek wordt vervolgens gevraagd of men interesse heeft in een goedkope vakantie. Als men ja zegt, krijgen ze een e-mail waarin een overeenkomst wordt bevestigd. Ze zijn akkoord gegaan met het betalen van €349,- in ruil voor 20% korting op een vakantie t.w.v. €3500,-. Als men hier toch vanaf wil zien, kunnen ze de overeenkomst opzeggen binnen 14 dagen, per brief. Echter, veel van de personen die zich gemeld hebben, hebben deze mail nooit gezien. Hij kwam in hun spam-box terecht. Ze realiseerden zich pas dat ze ergens aan vastzaten toen ze in hun inbox een factuur ontvingen.
Rechtsgeldig of niet?
Opgelicht?! heeft gekeken naar de werkwijze van VakantieGarant. Het is dubieus of het bedrijf eerlijk te werk gaat. Wij krijgen signalen dat mensen telefonisch niet volledig zijn ingelicht over waarop ze 'ja' hebben gezegd. Ze dachten 'ja' te zeggen op het toesturen van informatie, niet op het sluiten van een overeenkomst. Daarnaast is het onduidelijk of telefonisch voldoende duidelijk wordt gemaakt dat de betaling van de €349,- voor een korting is, en niet voor een complete vakantie.
Wat te doen als je wordt gebeld
Wees alert als je gebeld wordt met een dergelijke aanbieding en denk aan de volgende zaken:
Vraag altijd goed door als je telefonisch een aanbieding krijgt.
Weet waar je ja tegen zegt voordat je ja zegt: vat het verhaal samen zoals jij het begrepen hebt en vraag om bevestiging dat je het goed begrepen hebt.
Geef nooit zomaar al je gegevens. Als ze informatie willen opsturen, hebben ze voldoende aan je e-mailadres. Andere gegevens, zoals adressen en geboortedata, hebben ze niet nodig.
Vraag hoe ze aan je gegevens (telefoonnummer) komen, laat hen specificeren waar je dan ooit akkoord mee bent gegaan.
Bel-me-niet Register
Als je af wilt van dit soort telefoontjes, kun je je aanmelden voor het Bel-me-niet Register. Let op! Als je na het aanmelden bij dit register ergens opnieuw je gegevens achterlaat, is de kans aanwezig dat je hiermee toestemming geeft dat bedrijven je opnieuw telefonisch mogen benaderen. Lees daarom altijd de algemene voorwaarden goed door voordat je op internet je gegevens achterlaat, bijvoorbeeld bij een winactie.
We hebben advies over deze zaak gevraagd aan de Autoriteit Consument en Markt. Zij kunnen over VakantieGarant geen mededelingen doen. Wel geven ze de volgende algemene informatie over telemarketing:
'In zijn algemeenheid herkennen we dit soort praktijken wel. Via telefonische verkoop wordt een aanbod gedaan waarbij niet duidelijk wordt gemaakt waar het precies om gaat. Dit gebeurt ook niet in eventuele bevestigingsmails. Mensen ontvangen vervolgens een rekening en worden onder druk gezet om te betalen.
Dat kan in strijd zijn met de regels van het consumentenrecht. Er kunnen diverse redenen zijn waarom de consument niet hoeft te betalen:
Als de consument aan de telefoon niet akkoord gaat met het sluiten van een overeenkomst komt geen overeenkomst tot stand.
Overeenkomsten waarbij het bedrijf belooft voor langere duur een dienst te leveren kunnen niet aan de telefoon worden afgesloten. De consument moet daarmee na het telefoongesprek schriftelijk instemmen. Zo lang de consument dat niet heeft gedaan is er ook geen overeenkomst en geen betalingsverplichting.
Consumenten moeten bij het afsluiten van een overeenkomst alle belangrijke informatie over het aanbod ontvangen die zij nodig hebben om een goede beslissing te kunnen nemen. Wanneer een bedrijf belangrijke informatie niet verstrekt kunnen consumenten niet tot betaling worden verplicht. Als er wel een overeenkomt is gesloten maar als de consument onvoldoende geïnformeerd is over het aanbod adviseert de ACM om het bedrijf hierover een mail te sturen.'
Ook andere bedrijven houden dezelfde werkwijze erop na als VakantieGarant. Zo heeft de ACM de afgelopen tijd veel klachten ontvangen over het bedrijf De Reisplanner, dat via telefonische verkoop voor 149,99 euro een verblijf in een luxe villa in het buitenland aanbiedt. Het is echter niet duidelijk om wat voor villa's het gaat en hoe mensen deze kunnen boeken. Ook bij dit bedrijf ontvangen consumenten na twee weken een rekening en worden ze onder druk gezet om te betalen. De ACM adviseert consumenten om toegezonden facturen niet te betalen.
Dit bericht is voor het laatst bewerkt op 22-5-18.