Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Wat is phishing en wat kan ik ertegen doen?
Vraag en antwoord
clockOval 6
Phishing is de verzamelnaam voor alle digitale activiteiten waarmee criminelen proberen persoonlijke informatie te ontfutselen. Met deze informatie kan fraude met internetbankieren, pinpassen, creditcards of uw identiteit worden gepleegd.
Phishing: Werkwijze crimineel
Phishing gebeurt meestal per e-mail. Hierbij doet de crimineel zich voor als betrouwbare instantie. Zo kun je een e-mail krijgen die van jouw bank afkomstig lijkt, met het verzoek om voor controle persoonlijke gegevens, zoals je naam, adres, telefoonnummer, rekeningnummers en beveiligingscodes in te voeren op een website. Of er wordt gevraagd een telefoonnummer te bellen, omdat anders je rekening geblokkeerd wordt. Met de verkregen informatie kan de crimineel je later bellen en zich voordoen als bankmedewerker. Hij of zij vraagt dan bijvoorbeeld om jouw beveiligingscodes, omdat er problemen zouden zijn met je rekening en de medewerker wil verifiëren of alles in orde is.
Phishing: Wat kunt u doen?
Wees je ervan bewust dat criminelen op je gegevens uit kunnen zijn. Ga daarom altijd na of de beveiliging klopt, of de betaling klopt en of de website klopt. Bedenk dat de bank je nooit zal vragen om beveiligingscodes of dit doet op onverwachte momenten of plekken. Daarnaast is het verstandig gebruik te maken van een spamfilter en e-mails waarover je twijfelt meteen te verwijderen. Heb je onverhoopt toch persoonlijke gegevens gegeven aan een phisher? Meld dit dan direct bij je bank.
Zo kun je phishing herkennen:
Een onverwachte e-mail van je eigen of een andere bank.
Taalkundig slecht geschreven e-mails.
De e-mail is niet aan jou persoonlijk gericht.
In de e-mail vraagt de beveiligingsafdeling van jouw bank je iets te doen.
Er wordt gedreigd met gevolgen als je niet direct reageert.
Je wordt gevraagd op een link te klikken naar een vreemde website.
Je wordt gevraagd de e-mail te beantwoorden met persoonlijke gegevens.
Je mailprovider of spamfilter heeft een indicatie van 'spam' gegeven.
Meer informatie kun je vinden op www.veiligbankieren.nl.Bron: veiligbankieren.nl