Een supermarkt-cadeaubon, fiets, smartphone, treinkaartje of vakantie. Je kan zomaar in een mailtje lezen dat je het hebt gewonnen. Let op! Ook hier geldt: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat ook zo. Oplichters sturen ladingen e-mails uit naam van bekende bedrijven, waarin ze de meest prachtige prijzen beloven.

Werkwijze

Je ontvangt een mailtje waarin staat dat jij bent geselecteerd om een mooie prijs te winnen. Om de prijs te claimen, hoef je alleen even op een link te klikken en je gegevens in te vullen. Soms moet je ook een paar simpele vragen beantwoorden. Het maakt dan niet uit welk antwoord je geeft, alles wordt goedgekeurd. Het gaat om de persoonsgegevens die je invult. Fraudeurs verdienen geld door deze informatie door te verkopen. Ook komt het voor dat je na het invullen van je telefoonnummer opeens vastzit aan een dure sms-service. Of je hebt je aangemeld voor een abonnement op een datingsite, dat tientallen euro's per maand blijkt te kosten. Bovendien is niet duidelijk of er mensen zijn die daadwerkelijk iets winnen met deze acties.

Kleine lettertjes

Wat de werkelijke bedoeling is van de winactie, kun je lezen in de kleine lettertjes. Meestal staan die ergens helemaal onderaan de pagina waar je je gegevens in moet vullen. Op kleine schermen is deze informatie pas zichtbaar als je naar beneden scrolt. Veel mensen zien dit niet en vullen nietsvermoedend hun gegevens in. In andere gevallen moet je aanvinken dat je akkoord gaat met de algemene voorwaarden. Door op een link te klikken kun je deze nader bekijken, maar velen gaan akkoord zonder verder te lezen.

Misbruik bedrijfsnamen

Om vertrouwen te winnen wordt misbruik gemaakt van de namen van bekende bedrijven. Deze bedrijven kunnen hier weinig aan doen, omdat de e-mails vanuit schimmige buitenlandse ondernemingen worden verzonden. Zodra een bedrijf stappen onderneemt om dit misbruik te stoppen, wordt de misleiding voortgezet met de naam van een ander bedrijf. Om zichzelf in te dekken, zetten fraudeurs vaak in nauwelijks leesbare kleine lettertjes onderaan de e-mail of website dat 'het genoemde merk niet de organisator is van de campagne'.

Tips

  • Klik niet op de link in dergelijke e-mails en vul je gegevens niet in. Scroll altijd naar beneden en lees de kleine lettertjes voordat je besluit met een actie mee te doen. Lees altijd de algemene voorwaarden, voordat je ergens je gegevens invult.
  • Pas op met afmeldlinks in dit soort e-mails. Door hierop te klikken, laat je weten dat jouw e-mailadres actief is en zul je alleen nog maar meer spam ontvangen. Wil je geen e-mails meer ontvangen van de desbetreffende afzender, dan kun je deze blokkeren in je e-mailinstellingen. Deze oplichters gebruiken echter steeds andere e-mailadressen dus blokkeren geeft helaas geen garantie dat je deze spam niet meer ontvangt.
  • Twijfel je over de echtheid van een winactie? Check dan de website of social mediapagina van het desbetreffende bedrijf. Staat het daar niet op? Dan is de actie waarschijnlijk nep.
  • Als je vastzit aan een dure sms-dienst, kun je hier lezen hoe je er weer vanaf komt.

Voorbeelden

Gerelateerd