'Dat is gek, UPC is in 2015 toch samengegaan met Ziggo?', denk je wellicht. Inderdaad, dat klopt. In de mail wordt echter toch gevist naar inloggegevens.
De mail zelf is van een behoorlijk amateuristisch, haast kolderiek niveau, en wat onbedoeld al helemaal op de lachspieren werkt, is dat UPC zoals gesteld al in 2015 is samengegaan met Ziggo. Het blijft slechts gissen naar de motieven die ten grondslag liggen aan het feit dat deze mail nu pas wordt verstuurd, al hopen we dat deze mail ook voor 2015 niet direct heel serieus zou zijn genomen.
Maar waarom zou je hier een alert voor versturen? Dat laat zich eenvoudig verklaren: de nagemaakte inlogomgeving is op het moment van schrijven nog actief.
De integrale tekst van de mail - afkomstig van angelhfd78@hotmail.com - is als volgt:
'Geachte e-mailgebruiker
Dit bericht wordt naar u verzonden om u te informeren dat uw account moet worden gesloten. Als u dit account wilt blijven gebruiken, voert u een upgrade uit naar onze services. Als u dit bericht negeert, wordt het account gesloten. Werk uw account bij. KLIK HIER voor upgrade. Opmerking: deze upgrade is onmiddellijk vereist na ontvangst van dit bericht
Dank je
Upc Klant Service'
Dat is inderdaad bepaald geen mail waarvan je direct denkt 'dat ziet er betrouwbaar uit'. De link verwijst naar het domein webmalnllservice.weebly.com, waarop zich een nagemaakte inlogomgeving bevindt. Je hebt het al kunnen zien aan de afbeelding bij dit bericht, maar ook hiervoor geldt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de fraudeurs geen uren hebben gespendeerd om deze zo overtuigend mogelijk uit de verf te doen komen. Desalniettemin: een gewaarschuwd mens telt nu eenmaal voor twee. Direct verwijderen dus.