Na een relatief rustige periode lijkt er sprake te zijn van een forse toename van telefoontjes namens helpdeskmedewerkers van 'Microsoft'. Het excuus van de Engelssprekende beller is dat ze hebben gezien dat er geïnfecteerde bestanden op je computer staan. Gelukkig weet de beller het in een handomdraai op te lossen als je diegene via speciale software even toegang geeft tot jouw laptop of pc. Spoiler: de beller werkt niet bij Microsoft, en door toestemming te geven maak je jezelf kwetsbaar voor allerlei vormen van fraude.

Heeft de beller eenmaal de controle over je computer overgenomen, dan kan er aanzienlijke schade worden aangericht. Degene kan een geldbedrag rekenen voor het repareren van 'geïnfecteerde delen' (terwijl er natuurlijk helemaal geen sprake is van een virus), er kan juist moedwillig kwaadaardige software op je computer worden gezet, diegene kan proberen zichzelf toegang te verschaffen tot jouw internetbankieren of de beller kan belangrijke documenten vergrendelen die slechts tegen betaling worden vrijgegeven. 

Krijg je iemand aan de lijn die zich uitgeeft als medewerker van 'Microsoft'? Hang dan meteen op.

Meer weten over helpdeskfraude en hoe je voorkomt dat je slachtoffer wordt? Volg onderstaande button!

Helpdeskfraude: wat zijn de signalen en hoe ga je ermee om?