Van verschillende Opgelicht-lezers krijgen we een mail toegestuurd die ze ontvangen hebben van sportwinkel Decathlon - althans, zo lijkt het. Heb jij ook zo'n bericht gekregen? Pas dan op. In werkelijkheid betreft het een valse winactie en maak je precies 0% kans op de 'beloofde' sportschoenen. Wél kun je aan een duur, nutteloos abonnement vast komen te zitten...
'De resultaten zijn binnen en je hebt gewonnen, Henk!' Zo luidt de onderwerpregel van deze nieuwste loot aan de valse-winactie-stam. In plaats van 'Henk' staat er steeds de voornaam van de ontvanger in kwestie, waardoor het om een gepersonaliseerde mail lijkt te gaan. Slim, want dat kan alvast wat vertrouwen wekken. En wie houdt er nu niet van om gratis dingen te winnen?
Een van de drie paasloterij-winnaars?
Ook de rest van de mail zit realtief slim in elkaar, want je wordt als ontvanger aangesproken met je e-mailadres ('Beste klant [e-mailadres],') en verderop staat zelfs je volledige naam in de mail.
Er zou een 'paasloterij' achter de rug zijn en de afzender is verheugd om vandaag de winnaar van deze week bekend te maken. Vervolgens staat een drietal namen genoemd - twee fictieve en die van jou - en moet je op een groene bevestigingsknop klikken als je inderdaad je eigen nam hebt zien staan.
Als je daarop klikt - wat we je overigens afraden, want deze mail is troep en hopelijk heb je 'm tegen deze tijd al lang weggegooid - kom je op een felicitatiepagina met het Adidas-logo (want het zijn zogenaamd Adidasschoenen die je gewonnen hebt) en wederom dezelfde drie namen uit het mailtje. Twee ervan hebben zogenaamd hun prijs al geclaimd - nu alleen jij nog! Saillant detail: ook als je in plaats van op de groene bevestigingsknop had geklikt op de rode 'Nee mijn naam staat er niet bij'-knop was je op deze zelfde pagina beland...
Vervolgens moet je wat simpele vragen beantwoorden en kun je je cadeaubon ter waarde van 100 euro claimen. Dat doe je op een pagina die eruit ziet als een webwinkel: je kunt er schoenen kiezen en je moet je persoonsgegevens invullen.
Dubieuze disclaimer
Mocht je nog steeds niet overtuigd zijn dat het hier om spam gaat, kijk dan eens in de adresbalk van je browser. Daar staat een url die niks met Decathlon of Adidas te maken heeft. En als je op deze pagina helemaal omlaag scrollt, kom je opeens een dubieuze disclaimer tegen:
'DE WINNAAR WORDT PER E-MAIL GECONTACTEERD!
Alle nieuwe klanten doen mee aan de loterij van het weergegeven actieproduct. We nemen rechtstreeks contact met u op via e-mail als u de gelukkige winnaar bent. Dit speciale aanbod gaat gepaard met een proefversie van 4 dagen voor een bijbehorende abonnementsdienst. Daarna wordt de maandelijkse abonnementsbijdrage (80 EUR) automatisch in rekening gebracht op uw creditcard. Als u, om welke reden dan ook, niet tevreden bent met onze dienstverlening kunt u uw account annuleren binnen de 4 dagen. De dienst wordt maandelijks verlengd tot u annuleert. Deze campagne eindigt op 31 december 2020.'
Door je persoonsgegevens in te vullen ga je dus akkoord met een dubieuze abonnementsdienst die je 80 euro per maand gaat kosten. Dat klinkt opeens als een héél andere propositie dan 100 euro aan schoenentegoed!
De officiële klantenservice van Decathlon bevestigt desgevraagd dat deze mail inderdaad niks met de echte sportwinkelketen te maken heeft. Kortom, deze mail / valse winactie misbruikt de namen en logo's van Deacathlon en Adidas. en kan meteen in de virtuele shredder.