Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Toename in dataroof via 'bekende' mailadressen
Nieuws
clockOval 6
Dataroof via 'bekende' mailadressen neemt de afgelopen tijd flink toe. Je denkt via e-mail vragen van een collega of helpdeskmedewerker te beantwoorden, maar ongemerkt stuur je vertrouwelijke informatie naar kwaadwillenden. Dat stelt Verizon Communications in een internationaal onderzoek naar cybermisdaad.
De vormen van pretexting, zoals deze wijze van datadiefstal heet, lopen uiteen, maar de gemene deler is dat kwaadwillenden zich voordoen als iemand anders om inlog- of persoonsgegevens te ontfutselen. Volgens onderzoeker Alistair Neil is het aantal gevallen het afgelopen jaar vervijfvoudigd. De buit bestaat uit persoonlijke gegevens of inlogs. Geld is de belangrijkste drijfveer voor de dader, maar ook het stelen van bedrijfsgegevens kan een motief zijn.
Voorlichting
Volgens Neil is voorlichting aan werknemers is de effectiefste manier waarop bedrijven zich hiertegen kunnen wapenen. 'Mensen vormen de eerste verdedigingslinie', zegt hij. 'Je kunt ze bewust maken van de gevaren. Ook op fysiek vlak. Neem rondslingerende notitieblokjes. Daar vind je vaak wachtwoorden in.'
Financiën en personeelszaken
Verder adviseert Neil bedrijven hun 'kritieke' netwerkonderdelen af te schermen van andere delen, zodat een datalek niet het hele bedrijf raakt. Ook om de afdelingen financiën en personeelszaken, veruit favoriet bij pretexting, kunnen bedrijven het beste een verdedigingsmuur optrekken.
Phishing minder effectief
Een andere cybercriminaliteit, phishing, lijkt een steeds minder effectief inbraakmiddel te zijn. Het e-mailen van links of bestanden die malware verspreiden komt in absolute aantallen het vaakst voor, maar steeds minder mensen trappen erin. Vier jaar geleden klikte 11 procent van de geadresseerden nog op zo'n link. Vorig jaar was dat gemiddeld 4 procent.