Telefonische criminelen lijken het weer over een nieuwe boeg te gooien. Met een gewoon Nederlands nummer bellen valse politieagenten, of zogenaamde medewerkers van overheidsinstanties, je op om je betaalgegevens te bemachtigen of je direct geld te laten storten. Volgens de politie, die de laatste tijd veel meldingen en aangiftes over deze vorm van telefonische spoofing ontvangt, gaan ze daarbij intimidatie niet uit de weg.

De oplichters gebruiken voor hun nieuwe oplichtingstruc 06-nummers van onschuldige Nederlandse burgers. Die nummers hebben ze 'vermoedelijk bij eerdere oplichtingspraktijken bemachtigt', duidt cybercrime-expert bij de politie Yoanne Spoormans in een interview met De Gelderlander.

Nepagent belt tijdens gesprek aan

Er zijn veel varianten van deze nieuwe vorm van telefonische oplichting. De politie ontvangt vooral meldingen van oplichtingspogingen door nepagenten die een helpende hand bieden en hun slachtoffers soms duizenden euro’s afhandig maken. Ook doen criminelen zich voor als medewerkers van bijvoorbeeld de Belastingdienst, de Hoge Raad of het ministerie van Justitie en Veiligheid. Andere aangiftes hebben het over valse medewerkers van grote firma's zoals webwinkel Amazon. 

De oplichters spreken vaak gebrekkig Engels, of met een sterk accent, maar soms ook Nederlands. Ze proberen hun slachtoffers te overtuigen dat er nog een hoge boete openstaat, dat hun bankrekening voor drugshandel of illegale praktijken wordt gebruikt of dat er iets aan hun BSN schort. Het is volgens de politie al voorgekomen dat een nepagent in burgerkleding tijdens het telefoongesprek aanbelde om de bankpas op te halen.

Zo ontmasker je de oplichter

Hoe weet je dat je met een crimineel te maken hebt? Een overheidsinstantie zou je nooit vragen naar je persoons- of betaalgegevens of je wachtwoorden. Ook telefonisch vragen om software op je telefoon of computer te installeren, is niet iets dat je van een officiële instantie kunt verwachten. Het kan dat de oplichters al over veel persoonlijke gegevens beschikken door een eerder datalek op het internet, maar laat je daar niet door misleiden. 'Als een bedrijf iets van je wil, zeker onder een bepaalde tijdsdruk, moeten er alarmbellen afgaan', duidt Spoormans. 

Meldingen helpen spoofing in kaart te brengen

Wat kun je het beste doen als je vermoed dat je met een oplicher spreekt? Zeg dat je zelf zo terugbelt, hang op en neem contact op met de overheidsinstantie, het bedrijf of de politie in kwestie om na te vragen of iemand je heeft gecontacteerd. 

Doe vervolgens melding bij de politie van deze nieuwe oplichtingstruc, om de criminelen te helpen klissen. 'Door meldingen krijgen we een beeld van de omvang van het probleem, en de methode die ze gebruiken. Ook kunnen we in contact komen met bedrijven en instanties waarvoor deze oplichters werken.' De politie wil onder meer een beter zicht krijgen op hun doelgroep: in tegenstelling tot veel andere oplichtingspogingen lijken de pijlen niet op ouderen te zijn gericht.

Schadevergoeding onder een aantal voorwaarden

Opgelicht?! besteedt vaker aandacht aan spoofing en het spoofen van telefoonnummers specifiek. Zo werd deze zomer het nummer van de Fraudehelpdesk zelf misbruikt voor het oplichten van onwetende burgers. Ook kreeg Willie (78) begin dit jaar zijn geld terug van ABN AMRO, nadat hij door een zogenaamde bankmedewerker werd opgelicht.

Als je nou zelf ten prooi valt aan een van deze oplichters: in dit artikel lees je aan welke voorwaarden je moet voldoen om een eventuele schadevergoeding te kunnen krijgen, zoals aangifte doen en enige vorm van bewijs aanleveren.

Bron: Politie