De zomervakantie is een populaire periode voor cybercriminelen om toe te slaan. Veel werknemers zijn op vakantie en collega's nemen de taken waar. Omdat het mogelijk is dat zij minder goed op de hoogte zijn van bepaalde werkwijzen en procedures is een inschattingsfout snel gemaakt. Geef criminelen geen kans!
De politie waarschuwt in het bijzonder voor drie typen fraude die tijdens de zomer vaker voorkomen.
Spookfacturen
Krijg je een aanbieding die vermomd is als factuur? Check altijd de kleine lettertjes. Gooi de valse rekening in de (digitale) papierbak! Zo herken je een spookfactuur.
CEO-fraude
Krijg je een e-mail van de hoogste baas om met spoed een flink bedrag over te maken? Laat je niet van de wijs brengen en volg de juiste procedure in het bedrijf. De kans is zeer groot dat het niet écht de directeur of CEO is die je mailt. Vier vragen en antwoorden over CEO-fraude.
Factuurfraude
Ben jij verantwoordelijk voor het betalen van de rekeningen? Controleer altijd het rekeningnummer en bel bij twijfel naar de afzender. Criminelen willen nog wel eens de (digitale) post onderscheppen en alleen het rekeningnummer wijzigen. Als je niet oplet, stort je geld op een valse rekening. De Fraudehelpdesk zet een aantal kenmerken op een rij.
Meer tips om cybercrime te voorkomen:
- Zorg dat je computer goed beveiligd is en installeer updates zodra ze beschikbaar zijn.
- Maak gebruik van een virusscanner, firewall en scriptblockers (apps die scripts tegenhouden die een virus kunnen bevatten).
- Gebruik een sterk wachtwoord – bijvoorbeeld een lange wachtzin, of een combinatie van hoofdletters, kleine letters en non-alfanumerieke tekens –. Deze wachtwoorden zijn voor criminelen moeilijk te achterhalen.
- Verander je wachtwoorden regelmatig.
- Heb je een nieuwe baan of relatie? Zorg dan ook voor een 'digitale scheiding' door het opheffen van gedeelde e-mailadressen en cloud-accounts.
- Klik niet zomaar op een link in bijvoorbeeld een mail of sms. Klik nooit op links van onbekende afzenders.
- Geef nooit je inlog- of bankgegevens af. Banken, creditcardmaatschappijen en ook webwinkels vragen nooit om je persoonlijke gegevens. Niet per mail en ook niet per telefoon.
- Stuur nooit je bankpas op.
- Wees voorzichtig met het delen van een kopie van je identiteitsbewijs of rijbewijs. Ook op social media.
- Maak regelmatig een back-up van je bestanden.
Ontvang waarschuwingen direct van de redactie via de nieuwe Opgelicht?!-app