Het is opnieuw raak. Er gaan namelijk nieuwe nepberichten rond van diverse banken, waaronder ING en Rabobank. Maar ook nepmails van andere services, zoals International Card Services (Visa en Mastercard) en DigiD komen voorbij.

De Fraudehelpdesk heeft het er maar druk mee. Deze week zijn er maar liefst dertig verschillende berichten gemeld van oplichters die je geld en gegevens afhandig proberen te maken.

Voorzorgsmaatregel 'ING'

Het gaat hierbij voornamelijk om banken, waaronder ING. In een nepmail worden klanten op de hoogte gebracht van een voorzorgsmaatregel met betrekking tot Mijn ING.

Je kunt het volledige bericht hier lezen: 'Misschien heb je het al gemerkt: overboeken via de app en Mijn ING gaat niet. We hebben namelijk je betaalfunctie geblokkeerd. Dit hebben we uit voorzorg gedaan want mogelijk vindt er fraude plaats op je rekening. Wij hebben geconstateerd dat er vanaf verschillende onbekende apparaten, op diverse locaties is ingelogd in jouw Mijn ING. De blokkade kun je simpelweg ontgrendelen door het verificatieproces te voltooien. Vul de benodigde gegevens in om uw verificatie te voltooien. Let op: Als de door u ingevulde gegevens niet overeenkomen met de gegevens in ons systeem, gaan wij ervan uit dat u niet de rechtmatige eigenaar bent van deze rekening en zullen wij deze per direct schorsen tot er telefonisch contact met ons wordt opgenomen.'

Autorisatie rekening

Er gaat ook een nep ING-bericht rond over het autoriseren van je rekening. In de mail staat dat 'banken minimaal eens per jaar hun klanten controleren op de autorisatie van de rekening, waarbij de contactgegevens en rekeningautorisatie worden gevalideerd in een korte procedure.' Vervolgens staat er een link naar een website waar je dit in orde kunt maken.

De regels voor financiële instellingen omtrent het kunnen identificeren van hun klanten zijn inderdaad aangescherpt en hier spelen oplichters slim op in. Als je twijfels hebt, verifieer dan altijd bij je bank of zij momenteel bezig zijn met zo’n procedure en wat dit inhoudt in dit specifieke geval.

Rabobank

Er worden tevens nepberichten verstuurd uit naam van de Rabobank. Het gaat hier om een 'geautomatiseerd e-mailbericht uit uw bankmailomgeving. Bij berichten die belangrijk voor u kunnen zijn, krijgt u automatisch een seintje van ons. Klik op Bericht weergeven' bovenin deze e-mail om een online versie van uw bericht te openen in uw bankmailomgeving.'

'Verleng uw toegang tot de Rabo Bankieren App'

In een andere mail worden klanten verzocht de toegang tot de Rabo Bankieren App te verlengen. Er vinden zogenaamd wijzigingen plaats waardoor dit nodig is. 'Binnenkort vervalt de toegang van een- of meerdere apparaten tot uw Rabo Bankieren App. Om te voorkomen dat uw toegang tot de app wordt geweigerd kunt u de app bijwerken en de toegang voor het apparaat in kwestie verlengen.'

Nieuwe omgeving 'Mijn Card Online'

Uit naam van ICS wordt er een bericht verstuurd over de nieuwe omgeving 'Mijn Card Online'. Klanten zouden hierdoor beter beveiligd zijn tegen 'skimming en meer controle hebben om misbruik van je card tegen te gaan.' Je wordt vervolgens via een link naar een nep-onlineomgeving geleid waar je de kaart kunt aanvragen.

DigiD

Zoals Opgelicht?! recentelijk al berichtte is ook DigiD weer aan de beurt. Er zijn verschillende meldingen gemaakt. Je kunt het volledige artikel hier lezen:

Nieuwe valse mails en sms'jes namens 'DigiD': 'Koppel de mobiele DigiD-app aan uw betaalrekening voor uw teruggave

Bron: Fraudehelpdesk