Er is momenteel een mail in omloop over het aanvragen van een nieuwe identifier bij de Triodos Bank. Het apparaatje voor het regelen van online geldzaken, zou zogenaamd zijn verouderd. Trap er niet in: deze mail is namelijk phishing!
De oplichters achter deze mail, denken het ‘slim’ aan te pakken. Zo noemen ze zichzelf de 'poortwachter van het financiële systeem' en 'doen ze er alles aan om bankieren in Nederland veilig te houden'. Klein detail: ze hebben de website van Triodos Bank niet goed doorgelezen.
Identifier verouderd
De oplichters attenderen via de valse mail klanten op zijn of haar verouderde identifier. Een nieuwe aanvragen, kan tot 25 oktober 2022 geheel kosteloos. Daarna wordt er €14,95 in rekening gebracht. Dit bedrag zou de bank dan zogenaamd automatisch van je betaalrekening afschrijven. Daarna wordt de identifier binnen enkele dagen op de post gedaan.
Toegang tot online bankieren vervalt
Om hun woorden nog wat extra kracht bij te zetten, geven ze aan dat het gebruik van de verouderde identifier per 1 november 2022 volledig komt te vervallen. Inloggen om online bankzaken te regelen - zonder nieuwe identifier - is dan ook niet meer mogelijk. Via de groene knop in de e-mail, kan de klant gelukkig snel een nieuwe identifier aanvragen.
Volledige tekst van valse mail
Geachte relatie,
Als bank zijn wij 'poortwachter van het financiele systeem'. Samen met De Nederlandsche Bank (DNB) en alle andere banken in Nederland doen we alles om bankieren veilig te houden. Dat willen wij niet alleen, wij zijn het ook wettelijk verplicht.
Uit ons klantensysteem is naar voren gekomen dat u tot op heden noggebruik maakt van een verouderde Identifier. Voordat wij u een nieuweIdentifier toesturen, vragen wij u eerst om kosteloos een nieuwe Identifieraan te vragen.
De uitgifte van een nieuwe Identifier is kosteloos tot 25 oktober 2022. Nade genoemde datum brengen wij €14,95,- administratiekosten in rekeningter vervanging van uw verouderde Identifier. Dit bedrag wordt automatischvan uw betaalrekening afgeschreven.
Per 1 november 2022 kunt u niet meer inloggen in uw Triodos InternetBankieren met uw Identifier om uw dagelijkse bankzaken te regelen. Hetgebruik van uw Identifier komt te vervallen.
Wij verzoeken u om kosteloos een nieuwe Identifier aan te vragen, zodat uveilig gebruik kunt blijven maken van onze betaaldiensten. Uw nieuweIdentifier wordt binnen enkele dagen naar u toegestuurd.
Identifier aanvragen (Link)
Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
Triodos Bank NV
Manager Klantcontact
Geen identifier meer nodig
En zo vallen de criminelen achter deze e-mail door de mand, want Triodos Bank vervangt helemaal geen verouderde identifiers. De geldverlener is overgestapt op ‘Mobiel Bevestigen’ en daarbij heb je geen identifier meer nodig. Alleen als je iever geen ‘Mobiel Bevestigen’ gebruikt, een zakelijke relatie bent of minderjarig, is het nog mogelijk om een nieuwe identifier aan te vragen. Daarvoor moet je wel zélf even bellen met de klantenservice van de bank.
Negeren en weggooien
Die groene knop in de mail leidt dus ook niet naar een betrouwbare Triodos-omgeving, maar naar een site van oplichters. Zo vissen ze vervolgens naar jouw gegevens. Deze mail kun je dus volledig negeren en weggooien. Twijfel je over de echtheid van een mail? Triodos Bank geeft op hun website veel advies over veilig bankieren.