Oplichters sturen valse sms-berichten uit naam van de karakteristieke gele Geldmaat, en deze variant is voor ons bovendien gloednieuw. Transactiekosten van een recente pintransactie zijn niet afgeschreven wegens een storing. Deze kosten moet je dan ook betalen, wil je niet dat jouw pas wordt geblokkeerd. Maar kan dat wel? En moet je überhaupt betalen voor transacties via de Geldmaat?
Oplichting uit naam van de Geldmaat, het is een variant die Opgelicht?! maar weinig voorbij ziet komen. In beide gevallen die wij de laatste maanden onder ogen kregen, had de opzet betrekking op de vermeende noodzaak tot het moeten aanvragen van een nieuwe pas. Beide waarschuwingen werden destijds al snel enkele tienduizenden keren gelezen: kennelijk werden destijds veel Nederlanders benaderd door oplichters.
Beide waarschuwingen kun je via onderstaande links nog eens nalezen.
Eerdere oplichtingspogingen uit naam van de Geldmaat
Wat is er dit keer precies aan de hand?
De sms uit ons huidige voorbeeld is afkomstig van telefoonnummer +31618533032, al is het uiteraard in het geheel niet ondenkbaar dat oplichters het ook via andere telefoonnummers proberen: het betreft in praktisch alle gevallen toch maar prepaid simkaartjes die na enkele dagen worden afgedankt.
De letterlijke tekst uit het sms-bericht is als volgt.
Sms-bericht namens de Geldmaat
[GeldmaatBV]: U heeft laatst een transactie gedaan bij onze geldautomaat en door een internetstoring zijn de transactiekosten niet afgeschreven.
Betaal nu de transactiekosten en voorkom blokkade van uw betaalpas via: s.id/GeldmaatBV
Moet je transactiekosten betalen voor transacties via een Geldmaat?
Laten we allereerst eens kijken naar de boodschap uit het sms-bericht. Wie een particuliere bankrekening heeft bij een Nederlandse bank, betaalt meestal geen transactiekosten om geld op te nemen bij een Geldmaat. Dat is een ander verhaal indien er sprake is van een transactie met een creditcard of met een bankpas van een zakelijke bankrekening. Ook het storten van biljetten is niet altijd gratis.
Of je moet betalen en wat daarvoor in dat geval het tarief is, ligt aan jouw bank. Op de website van Geldmaat (een initiatief van ABN AMRO, ING en de Rabobank) staat hierover het volgende:
Kost opnemen of storten bij een geldmaat geld?
Heeft u een particuliere betaalrekening dan is het opnemen van biljetten met een bankpas meestal gratis. Het opnemen van biljetten met een zakelijke bankpas of met een creditcard kost in de meeste gevallen wel geld.
Het opnemen en storten van biljetten en munten is dus niet altijd gratis. Uw bank bepaalt hoeveel u daarvoor betaalt.
Kortom: voor de doorsnee consument is een transactie bij de Geldmaat meestal gratis, maar in bepaalde gevallen moet je tóch bepaalde transactiekosten betalen. De boodschap uit het sms-bericht is wat dit gedeelte betreft dan ook niet volledig uit de lucht gegrepen.
Kan de Geldmaat jouw betaalpas zomaar blokkeren?
Een ander verhaal is dat wat het dreigement van blokkade betreft. Uit veiligheidsoverwegingen slikt de automaat jouw fysieke bankpas weliswaar door als je een aantal keer een verkeerde pincode invoert, deze pas wordt bovendien vernietigd. Als dit jou overkomt, moet je dan ook contact opnemen met jouw bank om een vervangend exemplaar te regelen.
Blokkeren op afstand wegens het niet betalen van transactiekosten is daarentegen onmogelijk, daartoe is de Geldmaat uiteraard niet bij machte. De Geldmaat stelt bovendien dat zij geen inzicht hebben in jouw bankgegevens. Dat specifieke dreigement uit het sms-bericht berust dan ook niet op waarheid.
Wat zit er precies achter de link in het sms-bericht van de Geldmaat?
Deze vraag durven we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te beantwoorden, maar anders dan gebruikelijk weten we het dit keer niet 100% zeker. Hieronder tref je een schermafbeelding van het sms-bericht zoals dat door een tipgever aan ons is doorgestuurd.
Aan de datum valt te zien dat de tipgever deze sms al op 15 april heeft ontvangen. Wij kregen de betreffende schermafbeelding echter pas in de middag van zaterdag 17 april in ons bezit, oftewel de datum van publicatie van dit bericht. In de tussentijd is het domein al offline gehaald.
Ook tools als Google Cache en de WayBack Machine bieden geen uitkomst: het domein heeft simpelweg niet lang genoeg online gestaan om gearchiveerd te kunnen zijn. Dat betekent echter niet dat de link ons geen interessante inzichten kan verschaffen. De werkelijke link is namelijk Geldmaat-proces.info/geldmaat/index?trxid=60781405d2a70.
Zoals gebruikelijk betreft het ook dit keer een gloednieuw domein: de url is op 14 april 2021 vastgelegd en alle informatie over de houder is ook nu weer vakkundig verborgen, anders dan dat het IP-adres naar Duitsland verwijst. Aan de extensie met 'trxid' menen we echter te kunnen afleiden dat het hier gaat om een techniek die ook uit naam van andere instellingen en diensten wordt toegepast.
Wij vermoeden met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat deze link verwees naar een pagina in de huisstijl van de Geldmaat met daarop het welbekende oplichterspaneeltje zoals dat eerder opdook in oplichtingspogingen namens onder andere PostNL, DHL, de Belastingdienst, Vodafone en Marktplaats.
Concreet: oplichters hebben waarschijnlijk een levensechte nepsite gemaakt en hopen je te kunnen verleiden om zogenaamd een gering bedrag aan 'transactiekosten' te moeten voldoen. Daartoe hebben ze ongetwijfeld ook dit keer weer links naar nagemaakte inlogpagina's van 10-12 banken in het paneeltje opgenomen, zoals gebruikelijk. Jij denkt de transactiekosten te voldoen, maar in werkelijkheid gaan oplichters met jouw banksaldo aan de haal zodra je inlogt.
Ingaan op het verzoek uit het sms'je raden wij dan ook met klem af.
Oproep: Krijg jij vergelijkbare sms'jes of mails namens de Geldmaat?
Krijg jij de komende dagen een sms-bericht of mail uit naam van de Geldmaat?
Dan hoort Opgelicht?! graag zo spoedig mogelijk van je: wij willen graag een actieve, werkende link zien om te kunnen controleren of onze vermoedens kloppen.
Meld je in dat geval snel via opgelichtinternet [@] avrotros [.] nl.