Het mobiele nummer van de Fraudehelpdesk wordt voor spoofing misbruikt, zo meldt het loket. Oplichters kunnen het nummer laten verschijnen op de toestellen van potentiële slachtoffers, die opnemen omdat ze geloven door een betrouwbare partij te worden opgebeld.
Het gespoofte mobiele nummer (06-22 47 83 84) is van de afdeling Communicatie. Met dat nummer belt de Fraudehelpdesk soms melders van oplichting op met een vraag van media, bijvoorbeeld of zij aan een televisieprogramma willen meewerken. De woordvoerder van het loket geeft aan vaak te worden 'teruggebeld' door mensen die geloven een oproep van het loket te hebben gemist.
Wat is 'spoofing' en hoe kun je het herkennen?
In het hol van de leeuw
De Fraudehelpdesk weet niet hoeveel mensen in de spoofingtruc zijn getrapt. Ook moet nog worden uitgezocht wat precies is gebeurd. De ironie is niet ver te zoeken: de Fraudehelpdesk werd in 2011 opgericht en gesubsidieerd door de overheid, om te voorkomen dat Nederlanders slachtoffer worden van fraude.
Het advies van de Fraudehelpdesk is om niet op te nemen, maar af te wachten tot het loket een voicemail heeft ingesproken. Daarna kan iemand terugbellen naar het opgegeven nummer, zodat zeker is dat diegene daadwerkelijk de desk aan de lijn krijgt. De desk is vanwege deze situatie tijdelijk beperkt telefonisch bereikbaar.
In november vorig jaar was de Helpdesk ook al eens slachtoffer van telefonische spoofing.
Lees ook:
Bron: Fraudehelpdesk, ANP