Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Nepshop als waarschuwing voor internetfraude
Nieuws
clockOval 6
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een fysieke nepshop geopend in Amsterdam om consumenten te waarschuwen voor de gevaren van fraude via internet. Rond dagen als Black Friday, Sinterklaas en Kerst zijn er veel aanbiedingen op het internet te vinden, maar niet elke verkoper is even betrouwbaar.
'Als je via social media producten koopt, is het vaak onduidelijk wie de aanbieder is en wat de voorwaarden zijn. Soms gaat het om een nepshop en ontvang je het bestelde product helemaal niet', aldus de ACM.
In de nepshop wordt gedemonstreerd hoe een aankoop via sociale media fout kan gaan en waar je op moet letten als je online winkelt. Zo krijgen bezoekers bijvoorbeeld de tip om reviews te bekijken en achteraf te betalen.
Uitbreiding van lopende campagne
De nepshop is een uitbreiding van de lopende campagne 'Webshop of nepshop?' waarin consumenten gewaarschuwd worden voor de gevaren van shoppen op sociale media. De nepshop staat op de Haarlemmerdijk in Amsterdam en is tot en met 24 november dagelijks geopend van 10u tot 18u.