Via een mail word je vriendelijk verzocht om je persoonlijke gegevens bij te werken bij ABN AMRO. Dit verzoek is alleen niet zo vriendelijk als het lijkt. Deel je jouw persoonlijke gegevens? Dan komen ze in handen van online criminelen.

“Geachte Abn klant”, begint de phishingmail. Hier moeten de alarmbellen al gaan rinkelen. ABN AMRO schrijf je namelijk met hoofdletters en niet met kleine letters. Verder lijkt de mail afkomstig van ‘ABN-Fraudepreventie’, maar het mailadres dat hierachter verscholen zit is ‘support-team@abnramros61.nl’. Dit terwijl ABN AMRO op haar website aangeeft alleen te mailen met een mailadres dat eindigt op @nl.abnamro.com.

Valse mail

Werk niks bij 

In het bericht wordt gevraagd om je persoonlijke gegevens bij te werken via de gele knop. Zo zou ABN AMRO je sneller kunnen bereiken in geval van nood of als er frauduleuze activiteiten worden vastgesteld. Hoe ironisch. De bank laat weten dat zij nooit zal vragen om via een link in een mail of sms direct in te loggen in de ABN AMRO app of in Internet Bankieren. 

Bovendien is het webadres dat schuilgaat achter de knop onbetrouwbaar De link begint met anurajfragrances.com, terwijl een officiële link van ABN AMRO altijd begint met ‘https://www.abnamro.nl’. Dit kun je zelf controleren door op je desktop met je cursor op de link te gaan staan en op je telefoon door de link ingedrukt te houden. Zorg dat je niet op de link klikt. In beeld verschijnt vervolgens het volledige webadres.

Deel niet jouw persoonlijke (bank)gegevens 

“Vul op een website waar u via een link in een e-mail of sms terechtkomt nooit uw bankgegevens, pincodes, beveiligingscodes of responsecodes in”, luidt het advies van ABN AMRO. Houd altijd in je achterhoofd dat jouw bank, creditcardmaatschappij of de Belastingdienst hier nooit om zal vragen. 

Voorkomen is beter dan genezen

Zorg dat je jouw wachtwoorden regelmatig verandert en dat je een veilig wachtwoord aanmaakt. Tips hoe je dat doet, vind je hier. Zorg ook dat jouw apparaat de laatste software- en beveiligingsupdates heeft gehad. 

Heb je toch jouw gegevens ingevuld? Neem dan direct contact op met je bank voor de juiste hulp. 

Lees ook