Een 19-jarige jongeman uit Alkmaar kreeg donderdag 15 april de schrik van zijn leven toen hij na een telefonische babbeltruc een pinpas dacht op te halen bij een bewoner van de Saffierhorst in Den Haag. De alerte bewoner seinde vooraf de politie in en de jonge oplichter werd na het aanbellen dan ook meteen door een rechercheur in de boeien geslagen.

Ook hier was sprake van telefonische spoofing in de vorm van een babbeltruc door een 'bankmedewerker'. Het beoogde slachtoffer werd gebeld door iemand die stelde namens de bank te bellen.

Er waren verdachte activiteiten geconstateerd met betrekking tot de bankrekening van de Hagenaar: oplichters zouden proberen om met het saldo aan de haal te gaan. Uit veiligheidsoverwegingen werden er wat vragen gesteld over het banksaldo en andere bankrekeningen, en de bankpas zou later worden opgehaald door een koerier.

audio-play
Nepkoerier komt langs na een telefoontje van 'de bank'

Slachtoffer krijgt argwaan en schakelt de politie in

De Hagenaar vertrouwde het verhaal niet en besloot het één en ander te checken bij de bank, waarop de spreekwoordelijke aap natuurlijk al snel uit de mouw kwam. Daarop werd gelijk de politie ingeschakeld: een rechercheur begaf zich naar de betreffende woning en besloot te wachten tot de koerier de bankpas zou komen halen, zoals telefonisch was afgesproken.

De 19-jarige dader belde op een zeker ogenblik aan: de bewoner deed open en gaf aan dat hij de bankpas even zou halen. Op dat moment liep de rechercheur naar de voordeur en sloeg de nepkoerier direct in de boeien wegens poging tot oplichting.

Miljoenenschade door telefonische spoofing

Deze oplichtingstruc werd vorig jaar snel populair onder oplichters, en met reden: er vallen enorme bedragen te verdienen en volgens de politie bedraagt de schade over 2020 al meer dan negen miljoen euro, aldus Omroep West.

De opzet van de truc is dan ook overtuigend: door telefonische spoofing lijkt het op je scherm alsof het écht de bank is die belt. Om die reden ben je sneller geneigd te denken dat het verhaal klopt, en omdat er sprake is van de nodige paniek kan het zomaar gebeuren dat je in de verwarring iets doet waar je later spijt van krijgt. 

De truc lijkt voornamelijk te zijn gericht op vijftigplussers: de verwachting is niet alleen dat deze doelgroep vermogender is, maar dat ze wellicht ook minder goed op de hoogte te zijn van dergelijke pogingen tot oplichting.

Een échte bank zal in ieder geval nooit bellen met het verzoek om pinpassen in te leveren of geld over te maken naar (niet-bestaande) 'kluisrekeningen'. Krijg je toch een telefoontje van die strekking? Hang op, bel direct de bank op een nummer dat je zelf opzoekt en schakel de politie in.

Meer over telefonische spoofing door nepmedewerkers van 'de bank'

Bron: Omroep West