In mails met de onderwerpregel 'Uw eten wordt gemakkelijk thuisbezorgd tijdens de quarantainetijd' wordt de gelukkige ontvanger een cadeaubon van Thuisbezorgd ter waarde van 500 euro in het vooruitzicht gesteld. Thuisbezorgd heeft zelf echter niets met deze actie te maken. Hoe zit het dan wel?

Vanwege de coronacrisis zit iedereen noodgedwongen zo veel als mogelijk thuis, dat weet onderhand iedereen. Wat wij vinden van bedrijven die deze crisis aanwenden om hun misleidende mails te verspreiden, kunnen we natuurlijk expliciet toelichten, al zal een goed verstaander wellicht aan een half woord genoeg hebben.

Klik je op de uitnodiging, dan verschijnt de volgende landingspagina op het betrouwbaar, eerlijk en geloofwaardig klinkende domein yourdailygift.com. Gaat er al een alarmbelletje rinkelen?

Landingspagina van deze 'winactie'

Thuisbezorgd heeft niets met deze 'winactie' te maken

Enfin, een Thuisbezorgd-cadeaukaart ter waarde van 500 euro dus, daar kun je de brommer een hoop ritjes voor laten maken. Is Thuisbezorgd in een gulle bui, of zit het anders?

Het zit anders, al mag je er wel een microscoop bij pakken om de kleine lettertjes te ontrafelen. In de kleine lettertjes staat het volgende:

Dit aanbod wordt onafhankelijk georganiseerd. De organisator heeft geen relatie - inclusief verwantschap aan of een sponsorrelatie met - de fabrikanten van de getoonde producten. De handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren. Als een handelsmerk wordt getoond, is dit altijd onder 'redelijk gebruik-principes', omdat dit gebruik nodig is voor de beschrijving van het product. Alle afbeeldingen worden slechts getoond voor illustratieve doeleinden.

Dat is duidelijk, er zit dus iets anders achter. Maar wat precies?

Tientallen bedrijven sponsoren deze 'winactie'

Organisator van deze actie is Green Flamingo, en dat is een notoire aanbieder van misleidende winacties. De moed begint ons reeds aardig in de schoenen te zakken.

Deze actie wordt je aangeboden door een aantal sponsoren, die bovendien 'hele leuke aanbiedingen' hebben als je het gladde marketingpraatje voor waar aanneemt. Maar deze sponsoren willen daar natuurlijk wel iets voor terug. In theorie zou je verder kunnen met de winactie zonder tientallen bedrijven toestemming te geven om je te benaderen, maar de website is natuurlijk zo opgebouwd dat de meest voor de hand liggende keuze is om juist wel toestemming te verlenen. Kijk maar:

Klik gerust door..

Eindeloos bestookt met reclame, mailtjes, telefoontjes en andere onzin

Kijken we verder, dan zien we een flinke lijst met sponsoren en partners die deze winactie mogelijk te maken. Het zijn er te veel om te tellen, maar een schatting leert ons dat er zeker vijftig tot zestig bedrijven naar jouw gegevens proberen te hengelen. En wat willen ze daarmee? Een greep uit de selectie.

Hoe breed is het aanbod aan reclame precies?

De bedrijven MyClics en Snelverdienen.nl uit Hoogezand beloven bijvoorbeeld het volgende:

Wij sturen dagelijks emails met advertenties van onzelf of andere partijen die producten of diensten promoten in verschillende categorieen, waaronder: Verzekeringen (levens-, zorg-, huisdier-, overlijdens-, eigendoms-, voertuigen-, tandarts-, aansprakelijkheid-, rechtsbijstand- en inkomensverzekeringen), Banken (leningen, flitskredieten en investeringen), Telecommunicatie (mobiele telefooncontracten, internetcontracten, DSL contracten en contracten voor vaste telefonie), Software (computersoftware en anti-virussoftware), Elektronische apparatuur (mobiele telefoons, computers, gadgets, laptops, tablets en computerproducten), Voeding, dieetproducten en gezondheid, Reizen en reisorganisaties, Betalingsproducten, Huisonderhoud en -verbouwing (zonnepanelen, zonwering, raamvervanging, isolatie en tuinproducten), Loterijen, Cosmetica (cremes, parfums, make-up, verzorgingsproducten and scheerbenodigdheden) , Culturele evenementen, Opiniepeilingen, Non-profitorganisaties, Energie (gas- en elektriciteitscontracten), Prijsvergelijkingsdiensten, Motorvoertuigen (testritten, aanbiedingen en verkoopafspraken), Gaming (online en mobiele game-aanbieders), Astrologie (lezingen), Drank aanbiedingen, Gezondheidsproducten (ooglasering en lichaamsscans), E-commerce (kleding, online winkels en producten), Sociale producten (dating, flirting en website voor relaties), Kranten en tijdschriften, Product samples, Cadeaubonnen, Groepen die consumenten vertegenwoordigen.

Duidelijke zaak, dat is een flinke waslijst. Een bedrijf als MailBeurs uit Capelle aan den IJssel komt met een minstens even lange waslijst op de proppen, net als Inbox Agency Limited uit Malta, Leadworld Online Generation Limited uit Ierland, BlueMediaAds uit Duitsland en Reward Palace uit Estland. Zo zijn er nog zeker tien tot vijftien anderen met een al minstens net zo lange waslijst.

Ook Plus Magazine hoopt telefonisch een paar abonnementjes te kunnen slijten, en vanzelfsprekend mag ook West Bespaar Coach niet ontbreken: laatstgenoemde duikt namelijk wel vaker op als er sprake is van hinderlijke telefonische verkoop.

Ga er niet op in

Het gaat te ver om van alle bedrijven een opsomming van de geboden 'diensten' (al is dat een groot woord) te geven, maar één ding hebben ze gemeen: ze willen jou dagelijks, onophoudelijk en op alle mogelijke manieren bestoken met misleidende reclame, valse winacties, telefoontjes voor dienstverlening waar je niet op zit te wachten en andere rommel. Ga je op deze uitnodiging in? Dan kun je je mailadres net zo goed direct opheffen: de bergen spam die je vanaf dat moment dagelijks ontvangt, maken 'm zo goed als onbruikbaar.

En die cadeaubon ter waarde van vijfhonderd euro (als die al bestaat, wat maar zeer de vraag is)? Die win je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid toch niet.