De laatste tijd zien we voornamelijk sms-berichten met verzendbevestigingen van 'PostNL', maar vanmorgen puilde onze mailbox uit met voorbeelden van twee mails, en dat was wel weer even geleden. Uiteraard is het ook dit keer weer foute boel, dus blijf even alert.

De mail waar we de meeste meldingen over kregen, betreft een mail van 'Post Service Nederland' en zou gaan over een pakket met de (verzonnen) barcode NL555117817013827425. De naam PostNL wordt nergens genoemd, maar de afzender beschikt wel over je volledige voor- en achternaam en de mail is enigszins in de kenmerkende oranje huisstijl van PostNL opgemaakt. Uitgangspunt is dat er wat essentiële informatie ontbreekt om een zending bij je af te kunnen leveren, dus of je even wat gegevens kunt doorgeven.

De tweede mail is zogenaamd wel degelijk van 'PostNL', en zelfs het mailadres depot@postnl.nl wekt de suggestie dat PostNL de échte afzender is. Je pakket wordt vastgehouden op het depot, maar kan tegen betaling van € 1,95 worden vrijgegeven voor bezorging. Een voorbeeld van beide mails staat hieronder.

Voorbeelden van de valse mails van 'PostNL'

Wat hebben beide mails met elkaar gemeen?

Dat is eenvoudig: ze zijn allebei niet van PostNL. Maar dat is niet de enige overeenkomst. In beide gevallen probeert de afzender je naar een nagemaakte pagina te lokken waar je zogenaamd de verzendkosten kunt voldoen. Dat is echter een buitengewoon slecht idee, want wie denkt te betalen, geeft in werkelijkheid inloggegevens prijs waarmee oplichters je rekening leeg te hopen trekken.

Heb jij zo'n mailtje gehad? Gooi 'm gerust ongelezen weg en laat je zeker niet verleiden om ergens op te klikken.

Lees ook: