De banken ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank hebben de afgelopen twee jaar voor bijna 5,3 miljoen euro aan meldingen van helpdeskfraude ontvangen, blijkt uit cijfers die het Openbaar Ministerie (OM) heeft gedeeld met NU.nl. De vier banken rapporteren de bevestigde slachtoffergevallen vanaf maart 2018 aan het OM.

Helpdeskfraude is een vorm van oplichting waarbij een slachtoffer in contact komt met iemand die zich voordoet als een medewerker van een helpdesk, bijvoorbeeld van een groot bedrijf zoals Microsoft of Apple. De oplichter probeert het slachtoffer telefonisch te overtuigen om hem op afstand toegang te geven tot de computer, waarna geld wordt gestolen.

In 2018 werden volgens de vier banken zeker 1.732 mensen slachtoffer van deze vorm van fraude. Het totale schadebedrag kwam uit op bijna 2,4 miljoen euro. Het afgelopen jaar nam het aantal slachtoffers toe tot 3.099. Zij werden bij elkaar voor zo'n 2,9 miljoen euro opgelicht.

Uitzending Opgelicht?! over helpdeskfraude

Opgelicht?! besteedde eerder dit jaar uitgebreid aandacht aan fraude door nep-klantenservices. Hoe gaan de oplichters te werk? Een cyberdeskundige geeft uitleg. Bekijk het fragment hieronder.

Bron: MediaWatch / NU.nl