Luwen Croes en haar moeder hebben nog maar eens wat beschamende zaken aan hun dossier toegevoegd, ditmaal in de vorm van hotelpiraterij. Met smoesjes over een verwoestende woningbrand wisten ze zich in november 2020 naar binnen te kletsen bij het Berghotel in Amersfoort en bij het Best Western-hotel in Gouda. Restaurants werden leeggegeten, de lijn van de roomservice stond roodgloeiend, de totale schade bedroeg bijna vierduizend euro, maar uiteraard werd er ook nu weer geen cent betaald. Afgelopen maandag stonden ze voor de rechter, althans, op papier. Ze kwamen niet opdagen bij de zitting.
Luwen Croes kwam bij Opgelicht?! in het vizier na het faillissement van haar tijdschrift YoungMothers Magazine, waarmee ze vele schuldeisers opzadelde met circa 75.000 euro aan schulden.
In december vorig jaar volgde een nieuwe reportage over Luwen Croes en haar moeder Luely de Jongh. Luwen deed zich voor als vermogende weldoenster en lid van een invloedrijke Arubaanse familie, maar verzwijgt gemakshalve het feit dat ze persoonlijk failliet is verklaard. Bovendien zou zou ze zogenaamd een bedrag van 100.000 euro schenken aan het Amphia Ziekenhuis te Breda.
Ze liet zich daarnaast graag rondrijden door een privéchauffeur en schakelde een beveiligingsbedrijf in voor persoonsbeveiliging, maar rekeningen voor de geleverde diensten werden natuurlijk nooit voldaan. Chauffeur Lucien had ondertussen al lucht van de zaak gekregen, schakelde Opgelicht?! in en confronteerde Luwen met zijn bevindingen.
Toen Luwen de rekening voor de chauffeursdiensten niet kon voldoen, reed Lucien linea recta naar het politiebureau. Luwen zat twee dagen vast, de politie seponeerde de zaak wegens gebrek aan bewijs, en korte tijd na haar vrijlating stond de teller alweer op 14.000 euro aan nieuwe schade.
Eerder deze zomer nog actief in Groningen
In het begin van de zomer werd Luwen gesignaleerd in Groningen. Ze zou zich toen hebben voorgedaan als succesvolle advocate die mede-eigenaar zou worden van een Gronings advocatenkantoor. In werkelijkheid liet Luwen daar 'een spoor van onbetaalde rekeningen, geschaad vertrouwen en gefronste wenkbrauwen' achter.
Ze wist voor een periode van enkele weten in een appartement te verblijven, zogenaamd in afwachting van oplevering van haar woning in de Groningse binnenstad. Dure meubels werden op factuur besteld, en uit het feit dat ze boos werd als om legitimatie werd gevraagd, valt op te maken dat ze geenszins van plan was om daadwerkelijk voor het meubilair te betalen. Ook viel het buren op dat ze 'vaak erg dronken was als ze piketdiensten had'.
Hotelpiraterij: gratis in alle luxe overnachten na verzonnen woningbrand
En aan het bedenkelijke repertoire kunnen nu dus meerdere gevallen van hotelpiraterij worden toegevoegd, zo meldt het AD. Op 8 november 2020 ontving de receptie van het Berghotel te Amersfoort een telefoontje van ene 'Linda Faber', die zich voorstelde als medewerker van verzekeringsmaatschappij Interpolis.
Deze Linda Faber moest dringend een vrouw en kinderen onderdak bieden nadat zij slachtoffer waren geworden van een vernietigende woningbrand. Van het pand was niets meer over, de bewoonster stond op straat en was al haar bezittingen kwijt. Interpolis staat garant voor het verblijf en zou het hotel met gepaste spoed het vereiste papierwerk toesturen.
Een half uurtje later meldt zich een gezin bestaande uit moeder Luely de Jongh, dochter Luwen Croes en drie kleine kinderen bij het hotel. Ze geven aan dat Interpolis onderdak voor ze heeft geregeld, maar kunnen geen legitimatiebewijs laten zien: deze documenten zijn namelijk verloren gegaan bij de brand.
Eten in het restaurant en veelvuldig roomservice bestellen
Het gezin weet het bedrog zeven dagen vol te houden. Zeven dagen waarin er niet alleen in het restaurant van het hotel gegeten werd, maar ook de roomservice veelvuldig en naar hartenlust werd gebeld. Dat alles heeft uiteraard tot gevolg dat de hotelrekening al snel oploopt, en dat is allerminst tot groot genoegen van het personeel.
Als 'Interpolis' ondanks de uitdrukkelijke belofte dagenlang verzuimt om de benodigde verzekeringsdocumenten toe te sturen, is het snel gedaan met het medeleven en begint de argwaan in rap tempo toe te nemen. Navraag bij Interpolis leert al snel dat 'Linda Faber' daar helemaal niet werkzaam is, en dan weet het hotel genoeg.
De rekening is inmiddels opgelopen tot boven de drieduizend euro als de dames worden geconfronteerd met de opmerkelijke gang van zaken. Daar zien we de gebruikelijke modus operandi: ze beloven de factuur te voldoen, maar hopen zich er met vervalste personalia en niet-kloppende contactgegevens onderuit te kletsen. Voor het hotel is de maat vol: de pasjes worden geblokkeerd en het gezin moet vertrekken. Maar waarheen?
Naar Gouda, meer specifiek naar het Best Western-hotel aldaar. Ter plaatse wordt hetzelfde smoesje gebruikt en wordt er geslapen en gedineerd. Hier loopt de rekening op tot 881,25 euro voordat het hotel ontdekt dat er sprake is van oplichting.
OM: 'Gebrek aan begrip of spijt baart ons zorgen'
Moeder en dochter worden aangehouden en komt dan wederom met allerlei smoesjes op de proppen: van enige openheid van zaken is geen sprake. Volgens het Openbaar Ministerie is er sprake van een 'onophoudelijke stroom van leugens, een gewiekste manier van werken en een gebrek aan begrip of spijt': de kans op herhaling lijkt dan ook groot.
Dat een vernietigende woningbrand werd aangewend als smoesje om het er op andermans kosten eens lekker van te nemen, werd bovendien niet lichtzinnig opgevat, zo tekent het AD op: 'Straks staat daar echt een gezin in nood, maar moeten ze eerst vier uur in een wachtruimte wachten omdat alles geverifieerd moet worden. Heel kwalijk. Mensen met goede bedoelingen moeten niet de dupe zijn van mensen met kwade bedoelingen.'
Maandagochtend 16 augustus 2021 was er een zitting in Utrecht, maar moeder Luely en dochter Luwen kwamen niet opdagen. De rechter deed alsnog uitspraak en veroordeelde beiden tot een taakstraf, een maand voorwaardelijke celstraf en een proeftijd van twee jaar. Ook moeten ze de rekeningen van beide hotels alsnog voldoen, inclusief schadevergoeding én rente.
Bron: AD.nl